Katarina Andersson, 59, verksam i Göteborg, arbetar med serier av målningar som växer fram under långsamma processer där hon arbetar med tunna skikt av äggoljetempera.
De abstrakta målningarna, med stående rektanglar, fångar känslor och upplevelser genom ljus, nyanser och skiftningar, med ett djup i bilden.
2017 donerade Konstmuseets vänförening målningen "Pir III" till museets samling. Det följs nu upp genom utställningen "Skede", med både nya och något äldre verk av Katarina Andersson.
– Jag är väldigt glad att få visa måleriet i det här rummet, säger Katarina Andersson och blickar ut över det stora vita rummet med ett diskret ljus från takfönstren.
De milda färgerna i målningarna, blått och rosa, nattens och dagens färger, passar bra här. Några titlar på verken är "Nära det avlägsna" och "Stille".
Intendent Martin Sundberg talar om att det på ytan ser enkelt ut, med färg och relationer mellan former, men tittar man närmare ser man att målningarna som skenbart ser ut att vara väldigt lika varandra inte alls är det.
Målningarna består av över 40 lager, olika färgskikt. Äggoljetempera är en teknik som användes redan på medeltiden, en teknik som ger Andersson mentalt andrum, ett lager om dagen.
– Det byggs upp en yta med tiden som är jättevacker, säger Katarina Andersson.
Ägg binder både olja och vatten, två motsatser, vilket tilltalar Andersson.
Som ung började Katarina Andersson som landskapsmålare, med människor i naturrummet, med himmel och jorden, tiden, dagen och natten, nuet och evigheten.
Det gled över i att bli allt mer abstrakt, förfinades och koncentrerades till ljuset och mörkret, dagen och natten, separationer och närhet, motsatser och delningar som är grunden i hennes målningar nu.
Hon talar om också om förhållandet till det oändliga, och obesvarade frågor. När någon undrar om hon målar samma målning om och om igen svarar hon att nej, men hon återkommer till samma glänta hela tiden.
– Jag tycker om titeln på Stefan Telemans utställning, "Allvarsamma lekar" – jag tycker att det är det jag håller på med också, fast det ser annorlunda ut, säger Katarina Andersson och refererar till den andra pågående utställningen i Konstmuseet.
Helena Persson, chef för museet, tycker att en utställning med ljus passar bra i mörka november. Det är också en kontrast till dagens snabba bildflöde.
Utställningen visas från 2 november till 23 februari.