I Bo Ljungs målningar finns musikreferenser, fragment och bildelement från olika tider i hans liv, från hans resor till Holland och Italien, och från konsthistorien, som ljuset i Rembrandts målningar, och barockens virvlande rörelser och diagonaler.
Modernismen, där färgen i sig är betydelsefull, och har slitit sig från ett symbolvärde, är också närvarande.
– Det är en krock, men också en sammansmältning. Så är det med vår tid, hela konsthistorien ligger framför oss som ett smörgåsbord, säger Bo Ljung och syftar på tillgängligheten på internet.
En stor målning, "Mellan verkligheter", tar sin utgångspunkt i Ljungs ateljé. Uppfinningar inför verklighetens väsen, så beskriver han sin bild.
– Som betraktare kan man inte förvänta sig att veta var man är någonstans. Här kanske man ser en ateljéinteriör, men det är mycket i den här interiören som inte ser ut så här. Målningen är en egen värld. Det är uppfinningar, men jag lånar från verkligheten, säger Bo Ljung.
Bo Ljung, 58, konstnär och konstvetare, kommer från arbetarstaden Västerås.
– Varifrån jag kommer är viktigt, att jag har ett ursprung från en arbetarklassfamilj. Jag har fått erövra konsten. Det har inte funnits i min släkt och min familj.
Sedan 1984 bor han och är verksam i Stockholm. Han pendlar två dagar i veckan till Västerås för att undervisa ungdomar på konstskolan där.
Utställningen på Konstforum, med målningar, olja på duk, och kollage, är till stora delar samma som i oktober visades på Galleri Astley i Uttersberg, under namnet "Beväpnad med vingar". Titeln är lånad från Joakim Thåströms låt "Beväpna dig med vingar". Ljung talar om att se på verkligheten med konstens poetiska vingar.
"Stop making sense"(med en titel lånad från Talking Heads), en av egentligen två målningar, sticker ut med sitt råare anslag, inspirerad av väggklotter, gatumålningar, fri konst som inte är sanktionerad, en röst i samhällsdebatten.
– För mig har konsten alltid haft en subversiv kvalitet. Valet att bli konstnär är ett samhällskritiskt val, säger Bo Ljung, som vill skaka om och beröra och sätta i gång betraktaren.
I "Änglarum" samsas Botticellis ängel med Fritz Langs Metropolis. I en annan målning hittar man orden "Uppror och kärlek", hämtat från Ebba Grön. Ljung är präglad av sin ungdomstid, slutet av 70-talet och början av 80-talet, då han valde att bli konstnär.
Utställningen pågår från den 11 januari till den 2 februari.