Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konsert med fina stunder

Det hör inte till vanligheterna att trumslagare skrivit all musik på skivan. Joakim Sandén i Jazzmaskinen från Norrköping/Stockholm är just en sådan musiker. I tisdags var det CD-release på Crescendo med Jazzmaskinen.

Release. Jazzmaskinen spelade på Crescendo igår. Bandet har lite kvar att jobba på, anser Folkbladets recensent.

Release. Jazzmaskinen spelade på Crescendo igår. Bandet har lite kvar att jobba på, anser Folkbladets recensent.

Foto: Leif Hallberg

Konsert2016-03-16 11:30

Jag hörde kvintetten första gången på Nisse Sandströms minijazzfestival förra året och blev nyfiken eftersom killarna flaggade för en skiva i år. Om plattan kunde ni läsa i förrgår. Hur står sig gruppens musik och spel i en regelrätt konsertsituation?

Förmodligen bättre än i tillplattat skick, där felspelningar och andra tavlor obarmhärtigt avslöjas. I konsertsituationen finns så omkring som påverkar lyssnaren. De två inledande styckena, ”The Pligg” (hyllning till norrköpingstrumslagaren ”Pliggen” månne?) och balladen ”Nautilus” började likartat; som en sommarpsalm där solens strålar tränger sig genom diset efter en regnskur en tidig morgon. Tempot öppnar upp och solens strålar bjuder upp alla nyvakna fåglar till en yster dans.

Två låtar stack ut enligt mitt förmenande; ”Jazzmaskinen” och ”Nora och Lily”. Kanske för att de signalerade förankring i musikhistorien och jazztraditionen. Det var också de som ”höll ihop” bäst. Energin i den förstnämnda, Martin Perks solo, Niclas Lindbloms "walking bass" och Joakim drivande cymbalspel kändes helt rätt. Konserten igenom utmärkte sig pianisten Martin Perk med fantasifullt och genomtänkt spel både som solist och i kompet. Där har vi gruppens solistiskt starkaste kraft. Han är outstanding. Altsaxofonisten Marcelo Gabard Pazos från Stockholm är ännu så länge för ojämn. Stundtals strålande idéer och i nästa stund långa transportsträckor. Erik Skotts elgitarr har jag svårt att uttala mig om. Kanske märkt av stundens allvar höll han sig volymmässigt i bakgrunden, men i balladen ”Ave” fick man lite prov på hans kvalitéer när han ”samtalade” med Pazos altsax.

Sammantaget en godkänd konsert med några russin, men också en del att jobba på. Nu gäller det att ge sig ut och spela i vår och promota plattan. Det finns förutsättningar om killarna orkar och håller ihop bandet.

Musik

JAZZMASKINEN

”CD-release”

Plats: Crescendo

Datum: 15 mars

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!