Daniel Börtz har sedan 1960-talet skrivit musik för större och mindre ensembler: bland annat 15 symfonier, kammarmusik, en mängd solokonserter samt flera operor. Nu är han aktuell med en ny dubbelkonsert för violin och viola, skriven speciellt för solisten Malin Broman som trakterar bägge dessa instrument.
På tisdagen repeterar Norrköpings symfoniorkester (SON) i Louis de Geer-hallen inför torsdagens uruppförande (23 mars). På scenen låter Malin Broman violan sjunga med märgig ton – just nu hänger violinen på sitt ställ i väntan på sin tur.
Musiken är expressiv och dynamisk med kraftfulla, rytmiska partier men även med mer finstämda poetiska sekvenser. Ofta är texturen tät med musikaliska sjok som liksom kontrasterar mot huvudtemat och skapar ett mer komplext känslospektrum.
Dirigenten Simon Crawford-Phillips tar om vissa sekvenser för att få fram de finstilta detaljerna innan det är dags för en paus. Vi hinner ta några ord med Malin Broman efter att hon packat ner sina instrument.
Har du spelat med SON förut?
– Några av mina första minnen att sitta konsertmästare är härifrån men då var jag nog 20 år, det är ju evigheter sen, skrattar Malin Broman som nu är 47 år ung.
– Men det här är första gången som jag kommer som solist. Det är underbart! Musikvärlden är så liten så det är många musiker man träffat i andra sammanhang. En väldigt trevlig och bra orkester!
Du känner Daniel Börtz sedan länge?
– Det är nog 20 år sedan han skrev en pianotrio till min man Simon, mig och en cellist. Sedan har jag samarbetat med Daniel i kammarorkestern Musica Vitae som han skrev sin 14:e symfoni till. Det var i samband med det som han sa "Vet du, jag har sån himla lust att skriva en violakonsert", berättar Malin Broman som tillägger att eftersom hon spelar både altfiol och fiol då frågade om han inte kunde skriva en konsert för båda instrumenten.
– Det känns som om man lägger ihop alla julklappar och alla födelsedagspresenter man nånsin fått, det är så underbart med en konsert som blivit skriven till en.
Vilka skillnader är det att växla mellan instrumenten rent speltekniskt?
– Det stora problemet är att dom sjunger så olika. Fiolen kan man gå ganska rakt på in i strängen och den svarar. Altfiolen kan man lätt kväva, dessutom ligger den i ett register som man vill pusha lite eftersom den ligger i orkesterns klang. Det är den största utmaningen för mig när man är nervös och vill mycket, att kunna slappna av och låta den sjunga.
Det är ovanligt med en konsert för bägge dessa instrument. Malin Broman har tidigare beställt två sådana verk (detta blir det tredje) men det är inte vanligt förekommande i repertoaren.
Vad tycker du om verket nu när du repeterat det?
– Jag tycker att det är så sångbart, för mig är det en urkraft som kommer ur hans musik. Ibland finns där ett obehag och stora ackord men framförallt är det som det finns sång i musiken, det känns väldigt mänskligt, förklarar Malin Broman som tillägger att Börtz kommer att finnas på plats under onsdagens repetitioner.
– Nu får vi se om han har några synpunkter också, det blir härligt.
Sveriges radios P2 kommer att finnas på plats både på genrep och själva konserten i Louis de Geer för att föreviga uruppförandet för senare sändning.