Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En jazzmusikalisk lekstuga på Dynamo

En jazzmusikalisk lekstuga, så kan man bäst beskriva sångerskan Vivian Buczeks konsert på Dynamo i Norrköping på onsdagskvällen. Med sin ”Group” gav hon prov på musik och musiker som format henne genom åren.

Sångerska Vivian Buczek med sin ”Group”.

Sångerska Vivian Buczek med sin ”Group”.

Foto: Tor-Björn Lyrhed

Konsert2022-09-29 12:00

VIVIAN BUCZEK GROUP

Plats: Dynamo, Hallarna

Datum: 28 sept 2022

Dessvärre var det en förvånansvärt liten publik på Dynamo. Måhända är jazzpubliken lite extra försiktig eftersom pandemin ännu inte är över. Det var som om Vivian och bandet bar på en uppdämd lust att dela med sig. Likt en naturkraft tog man sig an även balladerna. Jerome Kerns ”Yesterdays” rullade likt en serie små och stora explosioner ut från scenen. Trumslagaren Morten Lund och pianisten Martin Sjöstedt eldade på varandra. Basisten Jesper Bodilsen hade en mer undanskymd roll, i alla fall volymmässigt.

Vivian berättade mellan låtarna om sin uppväxt i Malmö och den stöttning hon fick av speciellt sin pappa. Vivian är född av polska föräldrar i Sverige. Båda föräldrarna var jazzmusiker. Man kan förnimma hela jazzhistorien när hon sjunger. Standardlåten ”East of the sun” har hängt med sedan Vivian började sjunga och här fick vi också länken till Vivians första och största influenser; Ella Fitzgerald. Här bjöds vi också på en rejäl urladdning scatsång.

Utmärkande för konserten var en energi och spelglädje musikerna förmedlade. Det fanns ett driv och ett momentum i allt de gjorde. ”Devil may care” av pianisten Bob Dorough var likt en nyårsraket. Martin Sjöstedts piano tog andan ur mig. Lägg till det Vivians scatsång, Morten Lunds makalösa trummor och Jesper Bodilsens bas i bakgrunden.

Vivians tolkningar av Monica Zetterlunds musik känns inte riktigt lika komfortabla. Som Vivian påpekade arbetade Monica med små medel. Lekfullheten i kompet och spontaniteten musikerna emellan passade inte alltid Monicas låtar. Exempel på det var ”Waltz for Debby/Monicas Vals” och den italienska schlagern ”Imorgon”/”Estate” med svensk text av Hans Alfredsson!

Sammantaget en vitamininjektion där vi fick följa sångerskan Vivian Buczeks utveckling. Jag är övertygad om att vi får anledning att komma tillbaka till den resan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!