ââOm jag gjort en bra lĂ„t sĂ„... har jag gjort den. Jag vet inte om det spelar nĂ„gon roll om nĂ„gon hör den eller inte, sĂ€ger Jaqe.
Hans sÄsiga skÄnska Àr omisskÀnnlig nÀr vi hörs över telefon. Trots att vÀntan pÄ hans första skiva har pÄgÄtt sedan början pÄ 2000-talet verkar Jaqe ta albumslÀppet med ett munklikt lugn.
ââJag har fĂ„tt nĂ„gra fler telefonsamtal, men det Ă€r allt jag har mĂ€rkt. Jag har ingen aning i övrigt, sĂ€ger han.
Jaqe vÀxte upp i Arlöv utanför Malmö. Han började rappa som tolvÄring i mitten av 1990-talet med en grupp som kallade sig SBS. En förkortning som Jaqe motvilligt berÀttar stod för "Sugarbit squad".
SpÄddes bli nÀsta stjÀrna
Han kommer frÄn den första vÄgen skÄnsk hiphop, och fanns med bakom kulisserna nÀr Malmögruppen Advance Patrol blev stora. Jaqe spÄddes bli nÀsta stjÀrna frÄn den svenska södern innan skivbranschen gick in en kris.
Han hajpades pÄ riktigt igen i mitten pÄ 2010-talet och gjorde avtryck med mindre projekt och sÀrskilt singlar som "I centrum", "Oprah" och "HBO", men inte heller dÄ kom nÄgot album. Den ojÀmna utgivningstakten har gett Jaqe en mystisk kvalitet. Varje gÄng han ser ut att vara pÄ gÄng försvinner han igen.
2021 verkar karriĂ€ren i alla fall ha lossnat rejĂ€lt. Tidigare i Ă„r kom EP:n "Driftarens guide till galaxen" â ett samarbete med Michel Dida â och nu albumet "Filmen". Albumet saknar referenspunkter i den svenska hiphoptraditionen. En ljudbild som blandar olika stilar och beats, och texter med smĂ„ fragment som speglar scener och outforskade vĂ€rldar.
ââDet handlar mer om dramaturgi, upplĂ€gg och sĂ„na grejer. Och lika mycket om ett sĂ€tt att paketera det. DĂ„ menar jag inte paketera för att sĂ€lja det, utan mer hur det Ă€r gjort. Jag tycker att de sakerna nĂ€stan Ă€r lika intressanta som musiken.
Det vore inte konstigt att jÀmföra honom med nyskapande amerikanska rappare som Tyler, the Creator eller Young Thug, men Jaqe Àr mer inspirerad av "en tanke eller ett koncept" Àn av andra artister och deras stil.
Namnkunniga gÀster
"Filmen" gÀstas av artister som Dungen, Mona Masrour, Oskar Linnros, Madi Banja och Esther Lennstrand. Det kan verka som spektakulÀra samarbeten, men enligt Jaqe Àr lÄtarna pÄ skivan bara en brÄkdel av vad som finns pÄ lager.
ââDet finns hur mĂ„nga lĂ„tar som helst, med hur mĂ„nga andra artister som helst, men om de inte har ett sammanhang eller en plats och sĂ„ Ă€r det inte jĂ€ttevĂ€rt för mig att slĂ€ppa.
TT: SĂ„ en del material kanske aldrig kommer ut?
ââJa, 90 procent skulle jag sĂ€ga, om inte mer, kommer aldrig att slĂ€ppas.
MÄnga av texterna pÄ "Filmen" Àr poetiska antydningar, som pÄ "Korset" dÀr han rappar om sin relation till religion.
TT: Ăr du fortfarande kristen?
ââDet dĂ€r Ă€r intervjun som jag hade velat göra. Jag Ă€r ett stort fan av religion och nere med alla abrahamitiska religioner. Jag Ă€r kristen men inte treenighetstroende. DĂ€rför Ă€r det klurigt med kyrkan, men jag Ă€r fortfarande i allra högsta grad troende.
Svensk rap med subtext
Samma lĂ„t innehĂ„ller meningen "Du mĂ„ste lĂ€sa mellan raderna, ibland kan det vara svĂ„rt att skilja verklighet frĂ„n sagorna". NĂ„got som nĂ€stan skulle kunna vara instruktioner till lyssnaren. Ăven om flera av lĂ„tarna har ett personligt anslag sĂ€ger Jaqe att hans egen historia inte Ă€r huvudfokus.
ââDet Ă€r skrivet som det Ă€r skrivet för att fĂ„ mening. Jag tycker att det intressanta kan finnas mellan ens tankar. Kanske inte de tankarna som man tĂ€nker konkret.
TT: Du lyckas ju ofta mÄla upp en scen och en atmosfÀr med bara nÄgra meningar.
ââMan skulle kunna koka ned det bĂ€sta till det, vad gĂ€ller musiken. Man kan sĂ€tta sig sjĂ€lv eller nĂ„gon annan pĂ„ ett stĂ€lle genom de hĂ€r smĂ„ grejerna. Det kan ocksĂ„ vara musikaliskt i beatet. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„. Det kan vara samma sak med ett koncept eller ett skivomslag. Det kan ge en kĂ€nsla, och det Ă€r det jag tycker Ă€r det intressanta, vad som gör att man hamnar dĂ€r.