Sedan Är 2000 har "Hitman"-serien lÄtit spelare ta död pÄ olika mÄl pÄ mer eller mindre fantasirika sÀtt. Bakom serien, som följer Agent 47, stÄr danska IO Interactive (IOI), som förra Äret öppnade kontor i Malmö.
Att företaget etablerade sig pÄ andra sidan bron har delvis att göra med att man vill locka kompetens frÄn en av Sveriges ledande spelutvecklingsstÀder.
ââVi vill finnas dĂ€r talangerna finns, och vara ett alternativ för de bĂ€sta att söka sig till, sĂ€ger Sandra Smedegaard Mondahl, och tillĂ€gger att Malmökontoret vĂ€xer och att man letar efter ny personal.
Nystart avslutas
Företaget har haft en nÄgot annorlunda resa, dÄ man blev uppköpta av Eidos 2004. Eidos köptes i sin tur upp av japanska Square Enix 2009, och 2017 meddelades att bolaget köpte loss sig sjÀlvt.
Ăven spelserien i sig har gjort en resa. Fyra uppföljare slĂ€pptes mellan 2002 och 2012 innan IO Interactive började om med "Hitman" 2016, vilken följdes upp av "Hitman 2" 2018. Nystarten ska i sin tur avslutas med "Hitman 3" nĂ€sta Ă„r.
Kombinationen av att smyga samt förklÀdnader och minnesvÀrda platser vÀrlden över, Àr nÄgra av faktorerna bakom att serien överlevt, enligt kommunikationschefen Travis Barbour.
ââTidigare har vi haft spel dĂ€r vi har introducerat vĂ€ldigt hĂ€ftiga miljöer och rollfigurer. Men i slutet av spelet var nĂ€stan alla döda. Det fanns ingenting som höll ihop historien, inga cliffhangers eller nĂ„gon anledning att kolla in nĂ€sta del.
Den nuvarande trilogin var redan frÄn början tÀnkt som tre spel, vilket gjorde det möjligt att bygga en mer sammanhÀngande berÀttelse och vÀrld.
ââBara det faktum att vi har personer som har överlevt de tvĂ„ första spelen â det Ă€r nĂ„got av en prestation för oss, sĂ€ger han.
"Hitman" lÄter spelaren experimentera med fysik, föremÄl och figurer, det som i spelvÀrlden brukar kallas sandlÄdemekanik. Det kan vara svÄrt rent tekniskt att skapa, enligt speldesignern Emma Lintvelt.
ââOm du skjuter nĂ„got, och det skapar en gnista, hur lĂ„ngt lĂ„ter vi den gnistan fara? Kan den sĂ€tta eld pĂ„ nĂ„got, som orsakar en explosion? Kan den explosionen i sin tur skapa följdeffekter? Det Ă€r definitivt en utmaning, men det Ă€r ocksĂ„ vad som gör spelet kul, sĂ€ger hon.
Börjar pÄ toppen
Första banan i "Hitman 3" utspelas under invigningen av en jÀtteskyskrapa i Dubai. Spelaren kommer att kunna vara utanför byggnaden.
ââDen har nĂ„gra riktigt coola delar, sĂ€ger Emma Lintvelt.
Sol och glamour byts mot en regnig herrgÄrd i England. DÀr har ett mord som omvÀxling redan begÄtts.
ââDu kan vĂ€lja att försöka att lösa mordet, det hjĂ€lper dig med dina delmĂ„l. Det Ă€r unikt att ha ett mordmysterium i ett "Hitman"-spel. "Hitman" Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt ett omvĂ€nt mordmysterium, i stĂ€llet för att hitta hur en person dog, sĂ„ gĂ„r det oftast ut pĂ„ att komma pĂ„ hur man dödar sitt mĂ„l, utan att nĂ„gon fĂ„r reda pĂ„ att det var du. Nu har du bĂ„de och, sĂ€ger Travis Barbour.
I januari slĂ€pps "Hitman 3", bland annat till Xbox Series X och Playstation 5. Konsolernas snabba diskar kommer att gynna "Hitman", dĂ„ de underlĂ€ttar för spelare att vĂ„ga prova saker â eftersom det gĂ„r snabbt att ladda om spelet om man misslyckas, tror Emma Lindvelt.
ââHitman har alltid varit vĂ€ldigt hĂ„rdvarukrĂ€vande spel. Man förstĂ„r inte innan hur stor skillnad den hĂ€r extra kraften â och de snabba laddningstiderna â gör förrĂ€n man testar det, sĂ€ger hon.