Det var en dag för över ett och ett halv år sedan som Svante Sjöstedt passerade över Himmelstalunds kyrkogård när han var ute och gick med sin hund.
– Jag såg ett hav av utläggningsblommor och blev ganska tagen. När jag gick tillbaka efter ett par veckor slogs jag av hur blommorna förändras när de har legat ute ett tag, berättar han.
Det blev början på fotoprojektet som nu visas – en slående vacker skildring av naturens förfall: regnfyllda rosor, tulpaner utan spänst och liljor med kronblad som påminner om genomskinliga slöjor.
Regn, blåst och solljus gjorde att förutsättningarna att fotografera ibland var svåra. När Svante Sjöstedt kom tillbaka till sitt motiv dagen därpå kunde blommorna vara helt förändrade eller borttagna.
– Det gjorde att arbetet blev svårt och tog lång tid.
För att förhålla sig till arbetet satte Svante Sjöstedt upp ett antal regler för sig själv, som att aldrig arrangera om eller röra vid blommorna.
– Jag var också tvungen att visa respekt för vad motivet innebar. Att arrangera om något kändes inte bra. Det gör man inte på en kyrkogård.
Andra regler var att fotografera på fri hand utan stativ, inte ha hjälpbelysning och uteslutande använda små och lätta kameror. Projektet fick inte bli för komplicerat, utan skulle förbli praktiskt genomförbart under rastningsrundorna med hunden.
– Jag ville att känsla skulle gå före teknik. Men som yrkesfotograf kan det vara svårt. Man har perfektionismen i ryggraden. Jag ville släppa på det.
Svante Sjöstedt är född i Simonstorp och bosatt i Norrköping. Han har i många år arbetat som reklam- och modefotograf i Stockholm. Karriären började på Åhlén & Åkerlund förlag men han har också drivit egen fotoateljé i Stockholm och utanför Gusum.