Den 27 juli kommer nya "Ghostbusters" med Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon och Leslie Jones i huvudrollerna. Det är 30 år sedan den första filmen med Bill Murray och Dan Aykroyd hade premiär. Uppföljare till andra 1980-talsklassiker som "Top gun" och "Blade runner" är också på gång. Varför dyker dessa nostalgirullar upp på bio just nu?
Känt varumärke
Göran Everdahl, filmkritiker och känd från Sveriges Radios "Spanarna", tror att det finns flera anledningar.
– Det är lätt att använda titlar som alla vet vad det är, som till exempel "Ghostbusters", ett varumärke som alla känner till. Då har man redan en del av reklambudgeten avklarad. En annan orsak är att om man var 20 år 1986, då är man 50 år nu och tillhör den generation som styr filmbolagen och bestämmer var pengarna ska läggas, fortsätter han. Vissa begagnade historier, som "Tillbaka till framtiden", har en naturlig koppling till vår tid. De utspelas i en framtid som redan är här. Den 22 oktober 2015 firade inbitna fans det datum som Michael J Fox rollfigur Marty McFly besöker under en tidsresa i "Tillbaka till framtiden 2" från 1989. 2019 har vi nått fram till den tid som skildras i "Blade runner", från 1982, med Harrison Fords expolis i ett dystopiskt Los Angeles. Men redan om något år ska regissören Ridley Scott komma med en fortsättning som förflyttat sig några decennier längre fram i tiden.
Ett annat tecken på 1980-talsnostalgi är att filmjubileum uppmärksammas, som till exempel att "Top gun", från 1986, visas på bio på nytt i uppdaterat Imax 3D-format.
(TT)