Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tröttsamt om omaka hjältar

Foto: Philippe Bosse

FILMRECENSION2014-05-01 04:42

I ett dystopiskt Detroit tvingas polisen Damien (Paul Walker) och kåkfararen Lino (David Belle) till ett motvilligt samarbete i den avstängda stadsdelen Brick mansions. Där råder tung kriminalitet och knarkbossen Tremaine (rapparen RZA) regerar. När han hotar att spränga hela området i luften måste han stoppas av våra omaka hjältar.

Om det här låter bekant så kan det bero på att det vilar en nostalgisk känsla över den här filmen redan från start. Det har delvis att göra med att det är den avlidna ”Fast and furious”-stjärnan Paul Walkers sista film men också för att stämningen och rollfigurerna känns som hämtade från ”Flykten från New York” korsat med ”Polisskolan”.

Det är inte lika genialt som det kanske låter. Inte heller är parkour, ett element som gjorde den franska originalfilmen från 2006 lite småspetsig, längre i framkant i den här typen av äventyr.

Manus är skrivet av actionfarfar Luc Besson, som också skrev originalmanuset ”Banlieue 13”, och det har länge varit uppenbart att hans bäst före datum gick ut för länge sedan.

Men till filmens försonande drag hör att den inte tar sig själv på särskilt stort allvar och stundtals lyckas den också med att vara milt underhållande, på sitt eget småkorkade vis.

Det finns säkert delar av publiken som till och med gillar den tröttsamt porrfilmsinspirerade tjejfighten mellan Linos ex Lola, som blir en gisslan i detta drama, och Tremaines sidekick Rayzah, en fullfjädrad ghettodominatrix.

Men till slut blir det mest bara trist att se hjälteduon råka ut för ännu ett gäng Brick mansions-snubbar som de måste spöa.

Och det tungt revolutionära budskapet som Besson trots allt propsar på, att underklassen kan resa sig och slå tillbaka mot en korrupt och girig samhällstopp, självdör samtidigt som mördarna i kokainmaffian blir mysiga samhällsbyggare i en handvändning.

Film

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!