En något stukad midsommarstång i ösregn är ingen ovanlig syn. Men i inledningen av ”Den blomstertid nu kommer” vilar en oroväckande ödslighet över landskapet och när Hesa Fredrik ljuder börjar bilar krocka i mängder, en explosion ödelägger Västerbron i Stockholm och mystiska män dyker upp utanför hemliga bergrum. Samtidigt är huvudpersonen Alex (Christoffer Nordenrot), en firad men olycklig musiker, på väg till sin hemby utanför Norrköping där en sårig relation till pappan ställs på sin spets.
I ett ombonat konferensrum i Stockholm, ironiskt nog beläget precis vid Drottninggatan som drabbades av ett verkligt terrordåd 2017, sitter delar av Crazy Pictures-kollektivet och äter smågodis. De har arbetat med filmen i sju år och nu är det dags att möta publiken.
– Det är lite av en overklighetskänsla. Det här har blivit en del av livet, säger Lisa Henni (”Snabba cash”, ”Rig 45”) som spelar Anna, Alex ungdomskärlek.
Lisa Henni har också medverkat i Crazy Pictures kortfilm ”Se mig” (2015), som utspelas i ett flippat könsrollsuniversum långt innan metoo-debatten tog fart.
– Deras ambitionsnivå är enorm. Och som skådespelare är det så lyxigt att få vara med i ett projekt som redan har en inbyggd publik, som har följt med på nätet och är så engagerad. Det är den tidsåldern vi lever i.
Vanligtvis håller gänget till i Norrköping, där de har jobbat tillsammans sedan gymnasieåldern. Skådespelaren Christoffer Nordenrot har varit med i många av produktionerna sedan 2007. Han har gått Teaterhögskolan men ingen bakom kameran har någon formell utbildning, de har testat sig fram och ”gjort sjukt många misstag”.
– Det kändes tidigt som att vi drog i gång ett skenande tåg och lade ut rälsen framför oss samtidigt, vi är lite utbrända nu, skrattar Olle Tholén, som är en av de fem grundarna av filmkollektivet.
Han beskriver Crazy Pictures sätt att skapa film som ”egentligen omöjligt”. Men med en liten, tajt organisation lyckas de genom hårt arbete och egenhändigt skapade och spektakulära visuella effekter ”lura systemet”.
– En film som ”Vaskdullen” (en av deras mest kända kortfilmer) ska egentligen inte gå att göra. Men den gjorde vi för inga pengar alls. Så för oss var det naturligt att göra en långfilm och dra på sju växlar till.
Historien om Crazy Pictures börjar på allvar 2010 med den framgångsrika kortfilmsserien ”Poesi för fiskar”, där Christoffer Nordenrot, Magnus Sundberg och William Spetz syns i huvudrollerna. När de formsäkra och mer eller mindre vansinniga filmerna nådde Youtube fick de snabbt hundratusentals tittningar. Bland de hyllande (”bästa. jag. sett. ever”) och förbannade (”jävla pk-idioter”) reaktionerna framträder snabbt en typ av kommentar som handlar om uttrycket i filmerna: ”Wow, är detta verkligen svenskt?”
– Vi är ganska präglade av att vi är ett gäng lantisar som har suttit och kollat mycket på kommersiell amerikansk film, långt bort från den svenska filmbranschen och det finrummet. Vi har hittat vår egen ton, som handlar om att göra film som utspelar sig i Sverige men skapa en kontext som inte känns helt svensk. Vad det nu betyder egentligen, säger Olle Tholén.
När Crazy Pictures för sju år sedan filade på idéer för sin långfilmsdebut ville de göra en thriller om något som skulle skaka om det så trygga Sverige. Terrordåd på svensk mark var då bara en fantasi.
– Nu har verkligheten hunnit ikapp fiktionen. Det är inget vi tycker är kul, såklart, men vi tar inte ställning för varken upp- eller nedrustning. Precis som med ”Poesi för fiskar” så belyser vi ett ämne, vänder och vrider på det och sedan så får folk tänka själva, säger Christoffer Nordenrot. (TT)