Berwaldhallen i Stockholm öppnar för publik pĂ„ plats den 15 oktober. PĂ„ programmet stĂ„r bland annat Beethovens femma, "Ădessymfonin". Om den ska framföras för 50 eller 500 personer beror pĂ„ regeringens beslut.
ââVi har gjort en plan A och en plan B, sĂ„ oavsett blir det fantastiskt att kunna vĂ€lkomna en publik till oss, Ă€ven om det bara Ă€r 50 sĂ„ Ă€r det hĂ€rligt Ă€ndĂ„, sĂ€ger konserthuschefen Staffan Becker.
PÄ Malmö Opera Àr det just nu bara 50 personer Ät gÄngen som fÄr se Sanna Nielsen i musikalen "Funny girl" pÄ plats. Inför förestÀllningen den 15 oktober, dÄ den höjda publikgrÀnsen tidigast kan trÀda i kraft, har man dock redan sÄlt 500 biljetter.
ââVi har en foajĂ© som Ă€r byggd för att rymma 1 500 personer, det finns Ă„tta dörrar in till huset och tolv frĂ„n foajĂ© till salong. Redan före premiĂ€ren av "Funny girl" har vi haft en helt sĂ€ker plan för 500 personer. Vi Ă€r jĂ€tteglada för att man nu förhoppningsvis tar det hĂ€r beslutet, sĂ€ger Michael Bojesen, vd och teaterchef för Malmö Opera.
En större publik har stor betydelse inte enbart för ekonomin, framhÄller han.
ââDet konstnĂ€rliga innehĂ„llet blir sĂ„ mycket bĂ€ttre, konsten uppstĂ„r i mötet med publiken.
"Betyder ingenting"
För Anders Larsson, som Àr vd för konsertarrangören och turnéproducenten United Stage, Àr dÀremot 500-grÀnsen ganska betydelselös.
ââFör vĂ„r del betyder det ingenting, om man ska vara Ă€rlig. Det betyder kanske att en del artister kan komma i gĂ„ng med vissa saker, men för större artister betyder det absolut ingenting, sĂ€ger han.
De har inga planer pÄ att dra i gÄng verksamheten igen inom ramarna för de nya restriktionerna, sÀrskilt inte nÀr man inte vet hur de konkreta riktlinjerna blir Àn.
ââNĂ€r det gĂ€ller den rena konsertverksamheten sĂ„ stĂ„r vi inte i nĂ„gra startgropar. Ska det vara en meter mellan varje person pĂ„ alla hĂ„ll och kanter sĂ„ gĂ„r det aldrig att fĂ„ nĂ„gon ekonomi i det. En artist som i vanliga fall skulle ha sĂ„lt ut Cirkus kan inte göra det med 400 eller 100 personer, sĂ€ger Anders Larsson.
Samtidigt ser han en viss ljusning i och med de nya reglerna kring spelningar pÄ restauranger.
ââDet har varit det största problemet under sommaren, tycker jag. Det gör att man kan komma i gĂ„ng med restaurangunderhĂ„llning, framför allt framĂ„t julen. I alla fall nĂ„gra artister, musiker och tekniker kan fĂ„ lite jobb.
"VĂ€ldigt redo"
För Filmstadens biografer skulle höjd publikgrÀns innebÀra att man kan gÄ frÄn 25 procents kapacitet till mellan 60 och 65, berÀttar marknadsdirektören Helena Eklund. DÀr Àr man ocksÄ "vÀldigt redo" för att stÀlla om.
ââVi utnyttjade tiden dĂ„ vi var stĂ€ngda till att skapa ett dynamiskt bokningssystem. NĂ€r man bokar sina biljetter fĂ„r man sitta i sĂ€llskap med distans till nĂ€sta sĂ€llskap och vi har ocksĂ„ tomma rader mellan. Vi kan anpassa det hĂ€r systemet till de nya restriktionerna och skala upp och ned. SĂ„ det Ă€r inget stort jobb men det skulle ju betyda jĂ€ttemycket.
DÀremot beskriver hon kravet pÄ att endast tvÄ personer i samma sÀllskap ska fÄ sitta tillsammans som "bekymmersamt". Om familjer gÄr pÄ bio borde de fÄ sitta intill varandra, menar hon.
ââDet vore det mest logiska och jag utgĂ„r frĂ„n att den frĂ„gan reds ut.
RÀttat: I en tidigare version av texten angavs fel mÄnad för förestÀllningen pÄ Malmö Opera.