Film
The Creator
Cnema/Filmstaden
Regi: Gareth Edwards
I rollerna: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan m fl.
Betyg: 3
Man får ändå ge Hollywood att glorifieringen av USA avtagit avsevärt de senaste decennierna. På 80-talet och delar av 90-talet var det självklart att amerikaner var de goda i filmerna medan alla andra stod för ondskan på olika sätt. Optimisten ser en utveckling där även amerikaner är kulturellt komplexa nuförtiden. Cynikern ser en allt bredare marknad där kinesiska intressen också ska blidkas.
Gareth Edwards film har en perfekt tajming. Ingenting är så omtalad som AI nuförtiden. Både på grund av ChatGPT och dess framfart men också för att AI blivit ett centralt tema i skådespelarstrejken i Hollywood. Där vill filmbolagen kunna använda AI för att en skådespelare ska kunna användas i hur många bakgrunder och konstellationer som helst men få betalt för ett tillfälles arbete. Stora multinationella företag, forskare och andra önskar en paus för att vi ska kunna utveckla AI på ett etiskt sätt innan hela vår civilisation faller.
”The Creator” är en form av varningssaga för den sortens utveckling. I inledningen visas journalfilmer om teknisk utveckling att underlätta vardagslivet med tills en dystopisk framtid där AI har släppt atombomb över Los Angeles. Västvärlden slutar använda AI och vill förgöra dem, fiktiva landet Nya Asien vill istället samexistera med AI. Kriget är i full gång. Soldaten Joshua är någon form av dubbelagent, lever med Maya i Nya Asien och de väntar barn. De separeras i kriget, Maya dör och fem år passerar. Joshua kontaktas igen av amerikanska militären för att försöka hitta den som byggt vapnet. Större delen av filmen handlar om hur Joshua och ett AI-barn vid namnet Alphie försöker rädda världen.
Det går att påstå att ”The Creator” behandlar existentiella frågor och har ett filosofiskt filter på AI kontra mänskligheten. Men dessa ämnen drunknar i lite för många actionsekvenser och praktisk krigföring. I grunden finns element av klassiska sagor om godhet och ondska. AI som teknik är egentligen inte i centrum lika mycket som hur vi människor hanterar AI. Men stundtals blir just dessa skildringar lite infantila, där godhet förenklas lite väl mycket och robotarna ska uppvisa hjärta på sätt som känns osofistikerat. Joshua är den enda med komplexitet men det inre dilemmat hinner inte utforskas.