Film
The Creator
Cnema/Filmstaden
Regi: Gareth Edwards
I rollerna: John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan m fl.
Betyg: 3
Man fÄr ÀndÄ ge Hollywood att glorifieringen av USA avtagit avsevÀrt de senaste decennierna. PÄ 80-talet och delar av 90-talet var det sjÀlvklart att amerikaner var de goda i filmerna medan alla andra stod för ondskan pÄ olika sÀtt. Optimisten ser en utveckling dÀr Àven amerikaner Àr kulturellt komplexa nuförtiden. Cynikern ser en allt bredare marknad dÀr kinesiska intressen ocksÄ ska blidkas.
Gareth Edwards film har en perfekt tajming. Ingenting Àr sÄ omtalad som AI nuförtiden. BÄde pÄ grund av ChatGPT och dess framfart men ocksÄ för att AI blivit ett centralt tema i skÄdespelarstrejken i Hollywood. DÀr vill filmbolagen kunna anvÀnda AI för att en skÄdespelare ska kunna anvÀndas i hur mÄnga bakgrunder och konstellationer som helst men fÄ betalt för ett tillfÀlles arbete. Stora multinationella företag, forskare och andra önskar en paus för att vi ska kunna utveckla AI pÄ ett etiskt sÀtt innan hela vÄr civilisation faller.
âThe Creatorâ Ă€r en form av varningssaga för den sortens utveckling. I inledningen visas journalfilmer om teknisk utveckling att underlĂ€tta vardagslivet med tills en dystopisk framtid dĂ€r AI har slĂ€ppt atombomb över Los Angeles. VĂ€stvĂ€rlden slutar anvĂ€nda AI och vill förgöra dem, fiktiva landet Nya Asien vill istĂ€llet samexistera med AI. Kriget Ă€r i full gĂ„ng. Soldaten Joshua Ă€r nĂ„gon form av dubbelagent, lever med Maya i Nya Asien och de vĂ€ntar barn. De separeras i kriget, Maya dör och fem Ă„r passerar. Joshua kontaktas igen av amerikanska militĂ€ren för att försöka hitta den som byggt vapnet. Större delen av filmen handlar om hur Joshua och ett AI-barn vid namnet Alphie försöker rĂ€dda vĂ€rlden.
Det gĂ„r att pĂ„stĂ„ att âThe Creatorâ behandlar existentiella frĂ„gor och har ett filosofiskt filter pĂ„ AI kontra mĂ€nskligheten. Men dessa Ă€mnen drunknar i lite för mĂ„nga actionsekvenser och praktisk krigföring. I grunden finns element av klassiska sagor om godhet och ondska. AI som teknik Ă€r egentligen inte i centrum lika mycket som hur vi mĂ€nniskor hanterar AI. Men stundtals blir just dessa skildringar lite infantila, dĂ€r godhet förenklas lite vĂ€l mycket och robotarna ska uppvisa hjĂ€rta pĂ„ sĂ€tt som kĂ€nns osofistikerat. Joshua Ă€r den enda med komplexitet men det inre dilemmat hinner inte utforskas.