"En visionÀr." "NÄgon med legitimitet i kulturvÀrlden." "En som Àr lite av en höjdare." "NÄgon med lÄng erfarenhet av branschen." En ledartyp som har kunskap om paradigmskiftet som vi befinner oss i just nu." "NÄgon som verkligen Àr sugen." "En med stark personlighet." "NÄgon med passion för film." "Kanske nÄgon frÄn Danmark?"
Vilken profil Anna Serners eftertrÀdare ska ha utkristalliseras till viss del efter TT:s rundringning till folk i branschen: En namnkunnig person med rÀtt erfarenheter. Men att presentera en person Àr svÄrare.
Den nÀtbaserade filmtidskriften Point of View gjorde tidigare i somras en omfattande enkÀt med rubriken "Filmprofiler vÀljer nya vd". à terkommande önskepersoner var bland andra Anna Croneman, i dag programchef för film och drama pÄ SVT, och Lisa Langseth, internationellt uppmÀrksammad och prisad filmregissör.
Fredrik Sahlin, filmkritiker pĂ„ SVT, nĂ€mner Ă€ven han Croneman och Langseth nĂ€r TT ringer â men överraskar ocksĂ„ med ett tredje namn.
ââVarför inte Björn Runge (filmregissör, red:s anm.)? Det vore otippat, han skulle nog möblera om ordentligt dĂ€r i Filmhuset, sĂ€ger han.
Kompetens före namn
Helena Lindblad, filmkritiker pÄ Dagens Nyheter, har ocksÄ hon storfavoriten Anna Croneman pÄ sin lista, men dÀr finns ocksÄ Charlotta Denward, Pia Lundberg och Tomas Eskilsson.
ââKompetensen Ă€r viktigare Ă€n namnet. Det behövs nĂ„gon med passion för filmens specifika uttrycksmedel, produktionsvillkor, finansieringsformer och publik. Den kompetensen Ă€r Ă€ven ett effektivt vapen för att vĂ€rna filmens stĂ€llning hos politikerna, sĂ€ger hon.
Pia Lundberg Ă€r kulturrĂ„d i London, med ett förflutet pĂ„ SFI. Ăven Charlotta Denward har jobbat pĂ„ SFI, men Ă€r nu lĂ„ngfilmsansvarig pĂ„ SVT Drama. Tomas Eskilsson var i 25 Ă„r vd för filmfonden Film i VĂ€st, men lĂ€mnade posten för att i stĂ€llet axla rollen som strategichef.
Stora utmaningar
Svensk film stĂ„r inför mĂ„nga och stora utmaningar â frĂ„gan Ă€r vilken typ av person som behövs vid rodret inför prövningarna som vĂ€nta? Eva Hamilton, ordförande för Film och tv-producenternas styrelse, vill se nĂ„gon som har erfarenhet av det paradigmskifte som sker just nu, dĂ„ strömningstjĂ€nsterna mĂ„lar om kartan för film- och tv-landskapet.
ââAllt det gamla hĂ„ller pĂ„ att lösas upp. Vad Ă€r i dag en biofilm kontra en film eller serie pĂ„ en strömningstjĂ€nst? SFI bör ha ansvar för all svensk rörlig bild â oavsett förpackning eller rubrik. Den som tar över mĂ„ste inse att SFI har en totalt annan roll nu, sĂ€ger hon.
Eva Hamilton menar att eftertrĂ€daren genast mĂ„ste se över produktionsstöden â och verka för att SFI kan fjĂ€rma sig frĂ„n politiskt inflytande. I dag tillsĂ€tts SFI:s styrelse av regeringen och Kulturdepartementet kan ge direktiv om vad som ska prioriteras.
ââHĂ€r finns det en potentiell fara. Det Ă€r en stor svaghet att SFI Ă€r totalt oskyddade frĂ„n politiskt inflytande, sĂ€ger Eva Hamilton.
Fokus pÄ filmkonsten
Harry Schein Ă€r den ende i SFI:s 50-Ă„riga historia som har suttit lĂ€ngre pĂ„ vd-stolen Ă€n Anna Serner â och dĂ„ satt han Ă€ndĂ„ i tvĂ„ omgĂ„ngar. Serner har onekligen hunnit sĂ€tta sina spĂ„r, inte minst nĂ€r det gĂ€ller sitt fokus pĂ„ jĂ€mstĂ€lldhet och representation inom svensk film.
MÄnga berömmer Serners arbete, men Eva Hamilton och Helena Lindblad vill nu se nÄgon som vÀrnar mer om filmkonsten. Det vill Àven Julia Jarl, festivaldirektör pÄ barn- och ungdomsfilmsfestivalen BUFF.
ââNu har det var mycket fokus pĂ„ produktionen, vem som berĂ€ttar och vilkas berĂ€ttelser som fĂ„r ta plats. Jag vill se nĂ„gon som breddar det litet, som tĂ€nker pĂ„ film som konst. Samtidigt fĂ„r man inte slĂ€ppa det som Anna Serner har kĂ€mpat för, sĂ€ger hon.
Fredrik Sahlin hÄller med Julia Jarl om den saken.
ââĂven om jĂ€mstĂ€lldhets- och mĂ„ngfaldsarbete har gett mycket gott â verkligen! â har det bidragit till en politisering av filmskapandet, vilket i sin tur lett till en Ă€ngslig bransch dĂ€r mĂ„nga anpassar sina filmdrömmar för att blidka den som stĂ„r med pengapĂ„sen, sĂ€ger han.
Anna Serner lÀmnar som vd i slutet av oktober.