Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Därför satsade han på ännu en festival

Where's the Music ger nya artister chansen att visa upp sig för stora aktörer i den internationella musikbranschen. Bakom nysatsningen står Folkert Koopmans, mannen som har gjort Norrköping till hemstad för Sveriges största festival.

Kommunen har satsat närmare en miljon i marknadasföring och andra aktiviter i samband med WTM. Det förklarar Stefan papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Kommunen har satsat närmare en miljon i marknadasföring och andra aktiviter i samband med WTM. Det förklarar Stefan papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Foto: Robert Svensson

Festival2015-02-12 10:45

Han är vildhjärnan som tänker långsiktigt. Genom sitt företag FKP Scorpio tog Folkert Koopmans över den kraschade Hultsfredsfestivalen, pumpade in pengar och när han efter tre år gav upp projektet startade han istället Bråvalla. Festivalen utanför Norrköping har på bara två år etablerat sig som Sveriges största och kunde i somras skryta med dragplåster som Kanye West, Lana Del Rey och Iron Maiden.

Branschmässa och festival

I dag går startskottet för Koopmans senaste satsning. Showcase-festivalen Where's the music – en blandning av branschmässa och rockfestival där dagarna fylls av konferenser och kvällarna av musik.

– Festivalen står på tre ben. Vi vill visa upp ny musik, ge etablerade svenska artister en chans att träffa internationella kontakter och presentera internationella artister för svensk publik och svenska bokare, säger Folkert Koopmans.

Drygt 300 delegater från stora festivaler som Coachella, Lollapalooza, Leeds och Reading finns på plats. Dessutom agenter, bokare och skivbolag, från såväl Sverige som från resten av världen.

– Det är väldigt bra med tanke på att det är vårt första år. Det är även hög kvalitet på dem som kommer. Vi har till exempel Michael Chugg här från Australien. Han är en legend som har hållit på sedan 60-talet och arbetar med band som Coldplay, säger Folkert Koopmans.

Festival som vill växa ordentligt

Festivalen anordnas på klubbar och i konsertlokaler runt om i Norrköping och det finns en kapacitet för 4 000 personer per dag. Men det behövs fler besökare för att Where's the Music ska gå med vinst. Folkert Koopmans sticker inte under stol med att han hoppas att festivalen ska växa betydligt.

– Det här är ett första år och vi kommer att analysera det noga. Men om man tittar på liknande saker utomland har de börjat i liten skala och lockar nu 20 000 eller 30 000 besökare, säger han.

Från Norrköpings kommun välkomnar man initiativet med öppna armar. Genom sitt evenemangsbolag Upplev Norrköping satsar kommunen 950 000 kronor på marknadsföring och andra aktiviteter i samband med festivalen. Kommunstyrelsen har beviljat samma summa i anslag i ytterligare två år.

– Visionen är att bli Sveriges musikhuvudstad. Det här ligger helt i linje med kommunens satsning, säger Stefan Papangelis, vd för Upplev Norrköping.

Kommunens satsning i samband med Bråvalla-festivalen är ännu större, 1,2 miljoner kronor årligen. Enligt Stefan Papangelis är det väl investerade pengar.

– Det har betalat sig hundratals gånger om. Inte bara på grund av alla besökare utan även för Norrköpings varumärke. Det finns en stolthet i Norrköping i och med Bråvalla. (TT)

Fakta/Where's the Music Fakta/De spelar på Where's the Music

Festivalen hålls i Norrköping den 12/2-14/2.

Under fredagen och lördagen hålls konferenser på teman som "är det annorlunda i Norden?", "Kommunalt festivalstöd på vinst och förlust", "Festivaler – slaget om huvudakterna", "Genusansvar, en typisk svensk diskussion?" och "Streaming vs fysiska produkter. Distribution 2.0"

Bland de inbjudna gästerna finns bland andra Paul Boswell från Free Trade Agency (Flaming Lips, Garbage, James Blunt), Helen McLaughlin som är A&R-chef för Sony Music Sweden och Michael Chugg, australisk promotor som arbetat med artister som Fleetwood Mac, AC/DC och Abba.

Totalt finns ett 20-tal punkter på schemat över konferenser.

Where's the Music är inspirerad av liknande branschfestivaler som South by Southwest i Texas och Reeperbahn i Hamburg.

Torsdag: Maskinen, Kitok, Systraskap, Gavin James, Spiders, Solence, Dolores Haze, Merely, Alice Boman, Ida Redig, Min stora sorg.

Fredag: Hello Saferide, Raubtier, Tove Styrke, Thomas Stenström, Nadya, Kornél Kovács, Lisa Alma, Chirping, Kite, Beatrice Eli, Dagny, Ulrik Munther, Linnea Olsson.

Lördag: Far & Son, Movitz, Silvana Imam, Style of Eye, Slow Magic, Baba Stiltz, Thunder Mother, Crucified Barbara, Engel, Female DJ Revolution, OIAM, Solen Amason, Joy, Adam Cohen.

Artister i urval, totalt genomförs dryg 140 konserter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!