Han är vildhjärnan som tänker långsiktigt. Genom sitt företag FKP Scorpio tog Folkert Koopmans över den kraschade Hultsfredsfestivalen, pumpade in pengar och när han efter tre år gav upp projektet startade han istället Bråvalla. Festivalen utanför Norrköping har på bara två år etablerat sig som Sveriges största och kunde i somras skryta med dragplåster som Kanye West, Lana Del Rey och Iron Maiden.
Branschmässa och festivalI dag går startskottet för Koopmans senaste satsning. Showcase-festivalen Where's the music – en blandning av branschmässa och rockfestival där dagarna fylls av konferenser och kvällarna av musik.
– Festivalen står på tre ben. Vi vill visa upp ny musik, ge etablerade svenska artister en chans att träffa internationella kontakter och presentera internationella artister för svensk publik och svenska bokare, säger Folkert Koopmans.
Drygt 300 delegater från stora festivaler som Coachella, Lollapalooza, Leeds och Reading finns på plats. Dessutom agenter, bokare och skivbolag, från såväl Sverige som från resten av världen.
– Det är väldigt bra med tanke på att det är vårt första år. Det är även hög kvalitet på dem som kommer. Vi har till exempel Michael Chugg här från Australien. Han är en legend som har hållit på sedan 60-talet och arbetar med band som Coldplay, säger Folkert Koopmans.
Festival som vill växa ordentligtFestivalen anordnas på klubbar och i konsertlokaler runt om i Norrköping och det finns en kapacitet för 4 000 personer per dag. Men det behövs fler besökare för att Where's the Music ska gå med vinst. Folkert Koopmans sticker inte under stol med att han hoppas att festivalen ska växa betydligt.
– Det här är ett första år och vi kommer att analysera det noga. Men om man tittar på liknande saker utomland har de börjat i liten skala och lockar nu 20 000 eller 30 000 besökare, säger han.
Från Norrköpings kommun välkomnar man initiativet med öppna armar. Genom sitt evenemangsbolag Upplev Norrköping satsar kommunen 950 000 kronor på marknadsföring och andra aktiviteter i samband med festivalen. Kommunstyrelsen har beviljat samma summa i anslag i ytterligare två år.
– Visionen är att bli Sveriges musikhuvudstad. Det här ligger helt i linje med kommunens satsning, säger Stefan Papangelis, vd för Upplev Norrköping.
Kommunens satsning i samband med Bråvalla-festivalen är ännu större, 1,2 miljoner kronor årligen. Enligt Stefan Papangelis är det väl investerade pengar.
– Det har betalat sig hundratals gånger om. Inte bara på grund av alla besökare utan även för Norrköpings varumärke. Det finns en stolthet i Norrköping i och med Bråvalla. (TT)