Gaspar Noé är den franska filmens provokatör nummer ett. För nio år sedan chockade han biopubliken med "Irreversible", en film som bland annat innehöll grafiskt våld och en tio minuter lång våldtäkt.
Nu är han tillbaka. "Enter the void" är en nästan tre timmar lång psykedelisk tripp med mängder av explicit sex, och en film som delat kritikerkåren mitt itu.
Syskonpar i Tokyo
I "Enter the void" möter vi ett amerikanskt syskonpar i Tokyo. Han försörjer sig som knarklangare, hon som strippa. Han lovar att alltid vaka över henne. När han blir skjuten på en nattklubbstoalett lämnar hans ande kroppen och svävar sedan över ett neondränkt Tokyo när han försöker hålla koll på sin syster. Långa sekvenser där kameran svävar över staden varvas bland annat med ett besök på ett sexhotell.
- Det finns de som sagt att de aldrig kommer att ta droger igen efter att ha sett "Enter the void", medan andra sagt att de vill se den i 3D, säger Noé.
Idén till "Enter the void" fick Noé redan för tio år sedan, alltså innan han gjorde "Irreversible". Men det tog lång tid att få finansiering och att etablera samarbete med japanska filmbolag - och det var viktigt för Noé att filma i just Tokyo, mitt i den starka japanska kulturen där västerlänningar oftast är outsiders.
Okända ansikten
Syskonen i "Enter the void" spelas av Nathaniel Brown och Paz de la Huerta. För Brown innebär det långfilmsdebut, medan de la Huerta har medverkat i filmer som Lasse Hallströms "Ciderhusreglerna". Men efter "Enter the void" har hon fått större roller, bland annat i hyllade HBO-serien "Boardwalk empire".
- Det är viktigt att ha okända ansikten i en film, för om man använder en kändis så tror man som åskådare inte på karaktären. Det gör man här. Och jag har aldrig känt någon press att använda skådespelare som antas kunna dra in pengar, säger Noé.
Noé tar god tid på sig mellan sina filmer. När han drar igång med nästa vet han inte - men han vet vad han vill göra.
- En riktigt bra erotisk film. Det vill jag göra nästa gång.
Gunnar Rehlin/