Operan firar 250 år

Operan fyller 250 år och firar under hela året. Men det är en sliten jubilar som är i akut behov av upprustning.
–Nu är det inte längre tid för utredningar och diskussioner, nu måste vi ha en konkret plan, säger Operans vd Fredrik Lindgren.

Operan firar 250 år nästa år.

Operan firar 250 år nästa år.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Kultur2022-10-24 11:07

Läckande tak och sönderfallande fasad. Avlopp som svämmar över och avloppsdoft som blandas med doft från restaurangverksamheten. Ömsom för varmt och ömsom för kallt, och hissar som fastnar för både personal och operapublik. När Kungliga Operans vd beskriver i vilket skick operahuset i Stockholm är i dag är det "ett akut läge".

– Någonting måste göras oerhört snart. Vi har ett fantastiskt läge och en fantastisk historisk tradition, så att ta hand om det vi har känns som den snabbaste och mest hållbara vägen framåt. Nu är det inte längre tid för utredningar och diskussioner, nu måste vi ha en konkret plan, säger han.

Regeringen, Operan och hyresvärden Statens fastighetsverk har sedan 2013 försökt att ta fram ett beslut om operahusets renovering eller ombyggnad, men ännu har inget större beslut verkställts. Och enligt Fredrik Lindgren har renoveringsbehovet ökat markant under pandemiåren.

– Vi kan konstatera att förfallet i huset har accelererat under pandemin. Det har inte mått bra av att stå tomt. Nu har vi incidenter var och varannan dag, säger han.

Firar hela året

Trots detta inleder Operan i början av nästa år sitt stora 250-årsfirande. Temat för jubileumsåret är "dåtid, nutid och framtid", och firandet kickas i gång i slutet av januari med en stor jubileumsgala som ges vid tre tillfällen. En maskeradbal avslutar året som däremellan bland annat rymmer världspremiär av operatolkningen av Lars von Triers film "Melancholia", Shakespeare-operan "En midsommarnattsdröm" och den färgsprakande baletten "Le corsaire".

Satsningen på "Melancholia" tror Fredrik Lindgren kan hjälpa till att locka de mer ovana operabesökarna.

– Hur kan vi bli bättre på att vara en mötesplats och en angelägenhet för alla? Det är en fråga som är oerhört angelägen och som vi pratar väldigt mycket om. Alla grupper, från hela landet, ska kunna komma hit för att beröras och få en spännande upplevelse. Det känns angeläget för jubileumsåret men också med tanke på fastighetslösningen på sikt: hur vi ska göra huset till en angelägen plats för ännu fler, säger han.

Verklighetsbaserat

Ytterligare en föreställning under jubileumsåret är författaren och illustratören Pija Lindenbaums verklighetsbaserade "Var är smörgåsen?", som riktar sig till den yngre publiken. Operan baseras på en märklig, och verklig, händelse där en japansk man plötsligt upptäckte att det försvann mat ur hans kylskåp – och det visade sig bero på att en okänd kvinna hade bosatt sig i hans klädkammare.

– Jag tyckte att det var en helt fantastisk historia, som skulle passa otroligt bra på en scen. Publiken får möjlighet att se vad som egentligen händer i lägenheten när ingen annan är där, till exempel, säger Pija Lindenbaum.

Lindenbaums bok "När Åkes mamma glömde bort" omarbetades till barnoperan "Min mamma är en drake" 2011, och till den föreställningen gjorde Lindenbaum kostymerna. Sitt första libretto skrev hon till barnoperan "När då då" 2018.

Att arbeta med opera skiljer sig däremot inte från arbetet med barnböcker, menar Lindenbaum:

– Jag jobbar inte annorlunda jämfört med när jag jobbar med mina böcker. Min utgångspunkt är att hålla fast vid barnets perspektiv i berättelsen. När jag skriver försöker jag ställa mig i barnets skor, och detsamma gör jag här.

Våren och hösten på Operan

"Jubileumsgalan", premiär 18 januari:

Opera, balett, instrumental musik och talteater ingår i denna födelsedagsföreställning. Bland annat blir det två akter med nyskriven text av Carina Burman, Martina Montelius och Sara Stridsberg. 1700-talsbalett i Glucks "Don Juan", Wagnersång med Nina Stemme, en glimt av Mikael Karlssons helt nya opera och Alexander Ekmans kaktuskoreografi.

Regi: Mårten Forslund.

Dirigent: Alan Gilbert.

"Sweeney Todd", premiär 29 januari.

Broadway flyttar in på Operan. Stephen Sondheims verk balanserar ofta på gränsen mellan musikal och opera – även i "Sweeney Todd" från 1979.

Regi: Michael Cavanagh.

Musik och sångtexter: Stephen Sondheim.

Libretto: Hugh Wheeler.

Dirigent: David Angus/David Björkman.

"Ekman/Hjalmarsdottir/Naharin", premiär 10 februari:

Alexander Ekmans "Cacti" omarbetades för Kungliga Operan 2020 men på grund av pandemin når det en stor publik först nu.

Hlin Hjalmarsdottirs "Riptide" är skapat exklusivt för Kungliga baletten.

Ohad Naharin blandar traditionell judisk folkmusik, mambo och techno bjuder i "Minus 16".

Koreografer: Alexander Ekman, Hlin Hjalmarsdottir, Ohad Naharin.

"Var är smörgåsen?", premiär 22 april.

Barnboksförfattaren Pija Lindenbaum och tonsättaren Niklas Brommares opera bygger på en verklig händelse och riktar sig till barn i lågstadieåldern.

Dirigent: Staffan Mårtensson.

Regi: Carl Knif

"En midsommarnattsdröm", premiär 29 april:

Shakespeares sjungande språk får operaskrud i denna moderna tolkning av Benjamin Britten och Peter Pears.

Dirigent: Simon Crawford Phillips.

Regi: Tobias Theorell.

"Manon", premiär 26 maj.

Abbé Prévosts roman "Manon Lescaut" har blivit klassiska operor av både Massenet och Puccini, medan denna balett är skapad i modern tid. "Manon" är en produktion med kostym och dekor från Den Kongelige Ballet i Köpenhamn.

Dirigent: Philippe Béran

"Short stories", premiär 4 juni.

Operans utvecklingsprojekt, där tre svenska tonsättare får i uppdrag att skriva en cirka 20 minuter lång enaktsopera var, fortsätter.

Denna gång handlar det om "Ada" (Musik Christofer Elgh, text Sigrid Herrault, regi Ola Eliasson), "Morfar, kom ut" (Musik Kristina Forsman, text Ann-Sofie Bárány, regi Ola Eliasson) och "Bagatelle" (Musik och text Martin Virin, regi Ola Eliasson)..

"Den stora körkonserten", 15 juni.

Kungliga Operans 54 sångare starka kör backas av Kungliga Hovkapellet i en odyssé genom Wagner och Beethoven till Verdi och Puccini till moderna körmästare som John Adams och Mats Larsson Gothe.

Regi: Michael Cavanagh.

"Melancholia", premiär 7 oktober.

Lars von Triers apokalyptiska film "Melancholia" hade premiär 2011. Nu har tonsättaren Mikael Karlsson skapat en helaftonsopera av filmen. För librettot står Royce Vavrek, som tidigare har gjort librettot till operaversionen av von Triers "Breaking the waves".

Musik: Mikael Karlsson

Text: Royce Vavrek

Regi: Sláva Daubnerová

"Klaus Nomi", nypremiär 4 oktober.

Musikmonologen "Klaus Nomi" hade urpremiär 2020. Föreställningen är ett porträtt av den tyske kontratenoren med samma namn.

Musik: Klaus Nomi, Henry Purcell, Camille Saint-Saëns med flera.

Ny musik: Jonas Redig.

Text: Lucas Svensson.

Regi: Sunil Munshi

"Le corsaire", premiär 27 oktober.

Helaftonsbalett av klassiskt snitt av Lord Byrons dikt.

Musik: Adolphe Adam, Cesare Pugni, Léo Delibes, Riccardo Drigo.

Text: Vernoy De Saint Georges och Joseph Mazilier, efter "The corsair" av Lord Byron.

"Don Giovanni", premiär 15 december.

Den trilogi av operor som Mozart skrev tillsammans med den italienske librettisten Lorenzo da Ponte – "Figaros bröllop", "Don Giovanni" och "Così fan tutte" – tillhör operahistoriens allra största klassiker. Regissören Michael Cavanaghs vision för Don Giovanni är en dystopisk framtid, en bruten postapokalyptisk värld.

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart.

Text: Lorenzo da Ponte.

Regi: Michael Cavanagh.

Jubileumsåret avslutas med en stor maskeradbal på nyårsafton.Under året pågår också ett samarbete med Livrustkammaren, som kommer att ställa ut föremål och kostymer från Operans samlingar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om