Läckande tak och sönderfallande fasad. Avlopp som svämmar över och avloppsdoft som blandas med doft från restaurangverksamheten. Ömsom för varmt och ömsom för kallt, och hissar som fastnar för både personal och operapublik. När Kungliga Operans vd beskriver i vilket skick operahuset i Stockholm är i dag är det "ett akut läge".
– Någonting måste göras oerhört snart. Vi har ett fantastiskt läge och en fantastisk historisk tradition, så att ta hand om det vi har känns som den snabbaste och mest hållbara vägen framåt. Nu är det inte längre tid för utredningar och diskussioner, nu måste vi ha en konkret plan, säger han.
Regeringen, Operan och hyresvärden Statens fastighetsverk har sedan 2013 försökt att ta fram ett beslut om operahusets renovering eller ombyggnad, men ännu har inget större beslut verkställts. Och enligt Fredrik Lindgren har renoveringsbehovet ökat markant under pandemiåren.
– Vi kan konstatera att förfallet i huset har accelererat under pandemin. Det har inte mått bra av att stå tomt. Nu har vi incidenter var och varannan dag, säger han.
Firar hela året
Trots detta inleder Operan i början av nästa år sitt stora 250-årsfirande. Temat för jubileumsåret är "dåtid, nutid och framtid", och firandet kickas i gång i slutet av januari med en stor jubileumsgala som ges vid tre tillfällen. En maskeradbal avslutar året som däremellan bland annat rymmer världspremiär av operatolkningen av Lars von Triers film "Melancholia", Shakespeare-operan "En midsommarnattsdröm" och den färgsprakande baletten "Le corsaire".
Satsningen på "Melancholia" tror Fredrik Lindgren kan hjälpa till att locka de mer ovana operabesökarna.
– Hur kan vi bli bättre på att vara en mötesplats och en angelägenhet för alla? Det är en fråga som är oerhört angelägen och som vi pratar väldigt mycket om. Alla grupper, från hela landet, ska kunna komma hit för att beröras och få en spännande upplevelse. Det känns angeläget för jubileumsåret men också med tanke på fastighetslösningen på sikt: hur vi ska göra huset till en angelägen plats för ännu fler, säger han.
Verklighetsbaserat
Ytterligare en föreställning under jubileumsåret är författaren och illustratören Pija Lindenbaums verklighetsbaserade "Var är smörgåsen?", som riktar sig till den yngre publiken. Operan baseras på en märklig, och verklig, händelse där en japansk man plötsligt upptäckte att det försvann mat ur hans kylskåp – och det visade sig bero på att en okänd kvinna hade bosatt sig i hans klädkammare.
– Jag tyckte att det var en helt fantastisk historia, som skulle passa otroligt bra på en scen. Publiken får möjlighet att se vad som egentligen händer i lägenheten när ingen annan är där, till exempel, säger Pija Lindenbaum.
Lindenbaums bok "När Åkes mamma glömde bort" omarbetades till barnoperan "Min mamma är en drake" 2011, och till den föreställningen gjorde Lindenbaum kostymerna. Sitt första libretto skrev hon till barnoperan "När då då" 2018.
Att arbeta med opera skiljer sig däremot inte från arbetet med barnböcker, menar Lindenbaum:
– Jag jobbar inte annorlunda jämfört med när jag jobbar med mina böcker. Min utgångspunkt är att hålla fast vid barnets perspektiv i berättelsen. När jag skriver försöker jag ställa mig i barnets skor, och detsamma gör jag här.