Utställningen kallas Noa Eshkol: Rules, Theory and Passion och produceras av Norrköpings Konstmuseum tillsammans med Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Utställningen pågår i Oslo och öppnar inte i Norrköping förrän den 26 mars, men redan nu börjar arbetet med att planera för hur man ska förmedla Noa Eshkols konstnärskap här.
Noa Eshkol var dansare, koreograf och textilkonstnär och levde med sin egen dansgrupp, The Noa Eshkol Chamber Dance Group, i Tel Aviv, Israel. Hon dog 2007 men hennes dansgrupp för hennes arv vidare och hennes konst, främst i form av väggmattor, har fått stort internationellt genomslag. Genom projektet Dansa med Noa ska nu Norrköpingsborna få ta del av både hennes konstnärskap och koreografiska arbete. Helena Scragg, utställningsintendent på konstmuseet, är väldigt glad över samarbetet med Dans i Öst.
– Det här ger oss en unik möjlighet att fördjupa våra kunskaper inom samtida dans och koreografi och kommunicera det till en bred publik. Målet är att alla Norrköpingsbor ska känna sig välkomna, säger hon.
Dans i Öst, som drivs av Region Östergötland, nappade direkt på idén om ett samarbete med konstmuseet. Det är de som i huvudsak finansierar medverkan av de två dansarna.
– Vi gjorde en efterlysning för att få in idéer och dansare från hela Sverige. Av 32 sökande tog vi sex till intervju och så valde vi två, säger Anna Ljung, dansutvecklare.
Den ena är Helena Franzén som varit verksam som koreograf och dansare sen 30 år tillbaka, både i Sverige och utomlands. Den andra är Tea Harrysson, dansare och koreograf som har sin bas i Stockholm men har rötterna i Norrköping och är aktiv i östgötska danskollektiv. Båda säger att den här typen av samarbeten är väldigt ovanligt.
– Jag är väldigt glad att ett museum vill jobba med dans som ett lika värde, och inte som ett komplement, säger Helena.
– Att vi får vara med från start och hela vägen så här har jag aldrig varit med om, säger Tea.
Helena säger att Noa Eshkol är en stor inspirationskälla.
– När man tittar på Noa Eshkols danser är det så mycket nakenhet och så lite av manér. Hon vill komma till en kärna, säger Helena.
Tea instämmer i vad som fascinerar med Noa Eshkols verk.
– Det är närheten till kroppen och det avskalade. Det är enkelt men också så himla komplext.
Helena och Tea kommer att jobba både tillsammans och var för sig, och det är ingen brist på idéer. Fokus hos båda kommer att ligga på att hålla dansworkshops inne på museet.
– Det blir en resa nu att lära känna Noa Eshkol och hennes dans. Det blir en kombination av min egen tolkning och relation till dans, och ge det vidare i workshops, säger Tea.
Vad får de som inte vågar delta i workshops ut av samarbetet?
– Det vi planerar för och som vi precis fått veta, är att vi fått en ansökan om bidrag beviljad som förhoppningsvis innebär att Noa Eshkols Chamber Dance Group kan komma hit. En slags vision är att de ska kunna komma till Kulturnatten 2022. Om allt går vägen så ser jag framför mig att gruppen dansar inne i Galleri 5. Jag hoppas också att vi ska kunna knyta två norska dansare till projektet och där är målbilden att de ska kunna komma hit nästa höst och att det blir ett internationellt utbyte här, säger Helena Scragg.