Film
Oppenheimer
Cnema/Filmstaden
Regi: Christopher Nolan
I rollerna: Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr, Rami Malek, Josh Hartnett, Josh Zuckerman, Florence Pugh, Macon Blair, Casey Affleck, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Gustaf Skarsgård, Matthew Modine m fl.
Betyg: 4
Det mesta man kan förvänta sig av Christopher Nolan finns i ”Oppenheimer”. Storslagna bilder och häpnadsväckande foto (av Hoyte van Hoytema), seriöst ämne med existentiella frågor kopplat till det, en uppsjö av välkända skådespelare i diverse olika roller. Vad som däremot är något oväntat är den stringens berättandet håller. Nolan har ibland en tendens att överkomplicera sina filmer till den grad att han bygger upp för smart för sig själv och sedan inte hittar någon vettig väg ur sin historia. Så är inte fallet nu. ”Oppenheimer” bygger på boken ”American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” av Kai Bird och Martin J Sherwin.
Enligt Bird är filmen historisk korrekt i hög grad. Den följer Robert Oppenheimer i olika stadier i livet och hänger ihop väl. Inledningen och sista timmen är de klart starkaste. Stor del av speltiden handlar om när Oppenheimer ledde Manhattan-projektet i Los Alamos i New Mexico. I tre år arbetade forskare för att få fram atombomben. Eventuellt får vi för mycket av den delen. En klar styrka i berättandet är den bredd som mannen Oppenheimer får. Han är långt ifrån en hjälte i klassisk bemärkelse utan en människa av kött och blod med både brister och förtjänster. Hans vilja att få stopp på alla krig kontrasteras av en självupptagen natur. Här samspelar manus och Cillian Murphy väldigt väl tillsammans. Något som försvagar filmen är den stora mängd kända skådespelare som befolkar den. Finns det inte mindre kända sådana som kan vara minst lika skickliga? Är det nödvändigt att använda Casey Affleck till en ytterst liten biroll?
Det sägs att ”Oppenheimer” hamnat rätt i tiden utifrån diskussioner om krig och kärnvapen. På ytan finns absolut den kopplingen. Men som vanligt med Nolan som regissör är den egentliga historien om basala, mänskliga dilemman och behov. Filmen handlar snarare om mannen J Robert Oppenheimers och människors samvetskval, hans vilja att förbättra världen, de mekanismer som gjorde honom chanslös, spela spelet eller stå upp för något. Med Nolan är det sällan sakfrågan som är främsta berättelsen.