Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Denise GrĂŒnstein visas i storformat

Fotografen och konstnĂ€ren Denise GrĂŒnstein gick bort i somras. Nu visas hennes bildkonst i den stora retrospektiven "EftermĂ€le".

Denise GrĂŒnsteins "Headhunter" Ă€r ett av de verk som visas i utstĂ€llningen "EftermĂ€le" pĂ„ Artipelag. Pressbild.

Denise GrĂŒnsteins "Headhunter" Ă€r ett av de verk som visas i utstĂ€llningen "EftermĂ€le" pĂ„ Artipelag. Pressbild.

Foto: Denise GrĂŒnstein

Kultur2023-10-09 06:27

– Vi fokuserar pĂ„ den konstnĂ€rliga sidan av Denise GrĂŒnsteins verk, sĂ€ger Bo Nilsson som Ă€r kurator för utstĂ€llningen och museichef pĂ„ Artipelag utanför Stockholm.

Fotografen Denise GrĂŒnstein slog igenom stort som portrĂ€tt- och modefotograf pĂ„ 1980-talet. Hon blev tidskriften MĂ„nadsjournalens signaturfotograf och har kallats "folkhemmets Annie Leibovitz". Men i "EftermĂ€le" Ă€r det alltsĂ„ den mer konstnĂ€rliga sidan av hennes fotografiska gĂ€rning som lyfts fram.

– Visserligen hade hon konstnĂ€rliga tendenser i sina kommersiella uppdrag och arbetade mycket med iscensatta foton. Men frĂ„n 1998 och sviten "Zone V" kan man sĂ€ga att hon blev konstnĂ€r pĂ„ heltid.

Avgörande för fotokonsten

Bo Nilsson menar att Denise GrĂŒnstein varit avgörande för fotokonstens utveckling i Sverige.

– I hennes fotokonst Ă€r fantasi, det mytiska och fiktion avgörande. Men hon var ocksĂ„ politisk. Hennes fotokonst har mĂ„nga dimensioner.

PĂ„ Artipelag visas inte bara Denise GrĂŒnsteins stillbilder, utan Ă€ven stora videoverk. I "Nympheas" anvĂ€nder hon Claude Monets nĂ€ckrosor som referenspunkt.

– Denise var lika intresserad av mĂ„leri som av foto. Hon var mycket bevandrad i bĂ„de konst- och fotohistoria.

MÀstare pÄ improvisation

För Bo Nilsson innebÀr utstÀllningen att han fÄr tillfÀlle att hylla minnet av en nÀra vÀn och samarbetspartner. De bÄda trÀffades under arbetet med en utstÀllning i Stockholm under kulturhuvudstadsÄret 1998.

– Hon var fantastiskt rolig att samarbeta med. Denise hade stora ambitioner med sitt konstnĂ€rskap och inte sĂ€llan havererade hennes stora planer. Men hon var ocksĂ„ en mĂ€stare pĂ„ att improvisera och det gjorde att hon kunde skapa stor konst Ă€ven av havererade planer.

Denise GrĂŒnstein

Föddes i Helsingfors 1950.

Efter studier i fotografi i bĂ„de USA och Sverige började Denise GrĂŒnstein arbeta som stillbildsfotograf för Svensk Filmindustri och medverkade bland annat i produktionen av Lasse Hallströms film ”Mitt liv som hund”.

Deltog i den banbrytande utstÀllningen "BlÀndande bilder" pÄ Fotografiska museet i Stockholm Är 1981, som innebar ett brott mot 1970-talets fokus pÄ dokumentÀrfotografi.

Med ”Figurer i landskap” hade hon sin första stora separatutstĂ€llning pĂ„ Moderna museet. Höjdpunkten i hennes karriĂ€r blev utstĂ€llningen "En Face/1866" pĂ„ Konstakademin i Stockholm Ă„r 2015.

UtstĂ€llningen "EftermĂ€le" invigs 14 oktober och pĂ„gĂ„r fram till 7 januari 2024. Den innehĂ„ller flera verk ur betydande serier, som "Figure Out", "En Face/1866" och "Nympheas" samt ett flertal av Denise GrĂŒnsteins videoverk.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!