Den gamla skaftverkstaden i Hults Bruk har under våren renoverats och blir nu utställningshall.
- Det är roligt att ta tillvara en lokal som har använts inom industrin, den är härligt rustik och fin, säger Mariana Alves, projektledare.
Väggar, tak och balkar har målats. Fönster har restaurerats och inbrottssäkrats. Och golvet har rengjorts grundligt.
- Det har tagit lång tid. Det var väldigt skitigt här inne. Vi har spolat rent golvet, och fyllt i originalmarkeringarna på golvet eftersom vi har velat bevara karaktären, säger Mariana Alves.
Hults Bruks Smidescentrum satsar på att skapa en nationell plattform för konstsmeder i Sverige. Centrumet har fått medel från EU till sin verksamhet, men också ett bidrag från Riksantikvarieämbetet för att rusta upp smedjan, där man håller kurser i smide och anordnat en internationell smidestävling.
I utställningslokalerna - som även omfattar en intilliggande panncentral - finns en tanke att visa även annat konsthantverk framöver. Men i den första utställningen visas enbart konstsmide.
- Vi vill sätta ner foten och markera att det här är platsen för alla konstsmeder i Sverige, säger Mariana Alves.
Det som visas är gesäll- och mästarprov från nio konstsmeder som alla har arbetat hårt för sina yrkesbevis. Det äldsta verket är passande nog en väggtavla som berättar om hantverksprocessen inom smideskonsten. Det skapades 1956 av konstsmeden Hans Winberg som avled 2003.
Det färskaste gesällprovet tillhör konstsmeden Martin Hansson i Linköping. Faktum är att han fortfarande arbetar med sitt prov - en stilig port till en gravvårdsbyggnad.
Utställningsidén till Mästarens mästare kommer från Mariana Alves och smeden Gustav Thane, som driver smedjan i Ryfors bruk utanför Mullsjö.
- Alla konstsmeder i utställningen har en koppling till varandra som mästare-gesäll, berättar Mariana Alves.
Gustav Thane var den första konstsmeden med både gesällprov och mastersexamen, som allt mer kommit att ersätta de gamla gesällproven. Hans mästare var den namnkunniga konstsmeden och skulptören Liss Annika Söderström vars gesällarbete består av en utsmyckad vindflöjel som ett tag prydde Torekällebergets museum i Södertälje.
- När jag intervjuade henne säger hon själv om sitt verk att det är "anskrämligt", "skrot" och "det fulaste hon gjort". Hon har distans och ser att verket som ett uttryck för den hon var då, 1976, när hon var 22 år gammal, säger Mariana Alves.
Intervjuerna är en del av utställningen och där ger konstsmederna sin syn på konstsmidets historia och framtid, men de berättar också om vedermödorna med sina gesäll- och mästarprov.