Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så blir det svåra enklare

De minsta byggklossarna i visualisering och datorgrafik och att allting är matematik. Utställningen "Decode the code" är en väg till förståelse.

En maskin som visar hur något kan röra sig i det rutnät som utgör den digitala världen.

En maskin som visar hur något kan röra sig i det rutnät som utgör den digitala världen.

Foto: Susanna Beskow Norgren

UTSTÄLLNING2018-12-15 06:00

– Vi har länge sett att det finns ett behov hos våra besökare att förstå vad visualisering är, säger Mariadele Arcuri Rossoni, utställningsansvarig vid Visualiseringscenter i Norrköping.

I "Decode the code" kan besökaren på ett lekfullt sätt utforska och upptäcka hur datorgrafik till filmer och tv-spel och visualisering skapas, hur koden ser ut och de matematiska principerna bakom alltihop.

– Det handlar om grunderna bakom datorgrafik, programmering och visualisering.

Tanken är att förklara det svåra på ett enkelt sätt.

När Mariadele Arcuri Rossoni ska förklara hur en dator upplever en form visar hon en skalbagge som visas i olika skikt, som scannats med röntgen, pixlar i 3D-rutnät, små kuber, tredimensionella pixlar, voxlar, som kan bygga upp en kanin, med mer eller mindre hög upplösning, samma princip som spelet Minecraft bygger på, och så triangelbaserade volymer, som här bygger upp en räv, yta utan information om vad som finns inuti räven.

Den senare, som bara är ett skal, blir lättare att rotera och texturera, färgsätta.

Det är en sorts grundstenar i det ni gör?

– Precis, säger Mariadele Arcuri Rossoni.

Hon visar en maskin som åskådliggör hur man kan röra sig i rutnätet som utgör den digitala världen, ett rutnät med axlarna x, y och z. Här skulle man kunna placera räven, i ett dataspel, och låta den leta efter mat eller utgången i en labyrint.

Mariadele Arcuri Rossoni visar också ett interaktivt spel, ett exempel på hur algoritmer, instruktioner, kan skapa grafik. Genom att röra händerna framför skärmen kan man i realtid röra en boll som maneter med svajande tentakler söker sig mot. Inom spelindustrin används det här för att skapa hår eller gräs.

Tanken är att "Decode the code" ska vara en språngbräda till de andra utställningarna, som bygger på den världsledande visualiseringsforskning som bedrivs i huset, vid Linköpings universitet.

Ambitionen är att överbrygga avståndet mellan forskningen och den publika arenan, att avslöja det som händer bakom scenen, säger Anders Ynnerman, konsortiedirektör för Visualiseringscenter C.

Nästa år blir det ett tema med specialeffekter i domen, att klä av hur man gör specialeffekter i filmer. Precis som man dissekerar hur det går till kan man göra samma sak med datorgrafik och spel.

Ett annat tema blir artificiell intelligens.

– Det är otroligt viktigt, det kommer påverka medborgarna de närmaste tio-tjugo åren, säger Anders Ynnerman.

Fakta

Vad är en polygon, voxel, algoritm, shader och sonifiering för något? Och hur skapas datorgrafik till filmer och TV-spel? Visualiseringsteknik kan upplevas som komplext och svårt. I Visualiseringscenters nya utställning Decode the Code vänds perspektivet.

Här uppmanas besökaren att på ett lekfullt sätt utforska och upptäcka hur datorgrafik och visualiseringar skapas, hur koden ser ut och vilka matematiska principer den härstammar ifrån.

Syftet med utställningen är att skapa ett intresse och förståelse för visualisering samt ge en introduktion och språngbräda till Visualiseringscenters övriga installationer och utställningar.

Utgångspunkten i utställningen är den världsledande visualiseringsforskning som bedrivs vid LiU.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!