Det är precis vad konstnären Jens Hansen vill att man ska.

– Det står ingenstans på mina arbeten att "rör inte". Det skulle jag aldrig någonsin sätta upp. Aldrig. De får gärna ta i dem, säger Jens Hansen som vill riva barriären mellan konstnären och betraktaren.

– Man får ta upp dem, lyfta på dem och vända på dem, för i det ögonblicket är man en del av det lilla verket. Den lilla bärbara handhanterbara skulpturen är minst lika viktig i samhället och bland människor som de stora monumentalverken.

Artikelbild

| Arbetsskiss till fjärilsskulpturen.

Jens Hansen, 75, är skulptör och målare, född i Danmark, och utbildad på målarskolan Forum i Malmö och Konstakademin i Köpenhamn.

Nu bor han i Skåne, på Österlen. Han har utfört många offentliga utsmyckningar, i bland annat Malmö och Ystad.

Senast Jens Hansen ställde ut i Norrköping var 1977, på Konstmuseet. Nu ställer han ut på Galleri Kronan, med vernissage i dag, lördag. Det är Åke Bjurhamn som han känt sedan 1970-talet som lyckats locka Hansen som annars sällan ställer ut.

På Kronan visar han 20 små skulpturer i rostfritt stål och plexiglas, "vackert tillsammans", och metallnät som han ofta målar, samt några skisser.

Artikelbild

| "Fjärilspositioner" i närbild.

– Det är konkreta skulpturer, alltid, säger han.

"Mitt formspråk är konkret, abstrakt med stark anknytning till antikens klara rumsbildning och balanserade rytm", skriver han själv i sin presentation.

Artikelbild

| Man får gärna lyfta upp och röra vid skulpturerna, säger Jens Hansen.

När han målar är det däremot föreställande, stilleben och landskap.

Jens Hansen visar en bild på en stor offentlig utsmyckning i koppar, en skulptur som stått vid Östra sjukhuset i Malmö.

När den tillfälligt förvarades i ett lager inför förvandlingen av området till bostäder blev den stulen av koppartjuvar, som var ute efter metallvärdet, och gick förlorad, berättar han.

I utställningen på Kronan visar han på några favoriter. En är "Stol i rörelse". En annan är inspirerad av Ikaros som flög för nära solen och störtade i havet. En tredje, en vit skulptur, är gulmålad under, så det gula reflekteras på den vita ytan, som en belysning underifrån.

– I alla mina skulpturer finns det en form som alltid markerar lodlinjen, berättar han.

I vackra "Fjärilspositioner" ser man en fjärils fladdrande, när den flyger runt en blomma, inspirerat av alla de fjärilar Jens Hansen har i sin trädgård.

I förarbetet tecknade han fjärilarna, för att sedan klippa ut kartongbitar som han sedan lät fladdra ner på ett papper på golvet, för att få en spontanitet och ett flöde.