Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En poetisk stark resa

Meditativ skapelse som i poetiska ordalag behandlar människohandel, destruktiva relationer, prostitution och någon som försöker vända livet.

En dotter dyker upp i ”Lucky one”. Men finns hon egentligen, utanför Mia Engbergs fantasi om sin gamla kärlek Vincent?

En dotter dyker upp i ”Lucky one”. Men finns hon egentligen, utanför Mia Engbergs fantasi om sin gamla kärlek Vincent?

Foto: Triart film

film2019-03-14 08:19
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan släppte Mia Engberg den mycket ovanliga dramadokumentären ”Bellevile Baby”. Poetiska bilder och berättarröst illustrerade ett förhållandes dåtid. ”Lucky One” fortsätter där Engbergs sista film slutade men både ännu mer poetiskt och ännu mer konkret. Att se filmen är en meditativ upplevelse av rang och skapar välbehag inombords. Trots att ämnet behandlar allvarliga problem. Trädstammar, skymningshimmel, stadsmiljöer...”Lucky One” är en hyllning till poesins undersköna styrka.

En av förbättringarna till skillnad från sist är att berättelsen är bredare och inte har sitt fokus på ett par. Det gör att den blir större och mer intressant. Trots att vi nästan aldrig ser någon är upplevelsen av karaktärer starkare. Franska mannen som var huvudkaraktären sist är nu åter någon form av kriminell person som på nätter arbetar med människohandel. Någonstans vill han väl men samhället släpper inte in honom efter fängelsestraffet och han har tagit den enkla vägen ut. Plötsligt behöver han ta hand om den dotter som hans före detta varit i princip enda förälder till.

Upplägget är precis som ”Belleville Baby” där den svenska berättaren för samtal med fransmannen hon har ett förflutet med. Nu verkar svenska kvinnan inte på samma sätt vara del av intrigen vilket också ger en intressant utifråndimension.

Trots ämnen som människohandel, frånvarande föräldrar och sexualbrott ger ”Lucky One” någon form av hopp. En antydan att människor kan komma förbi sina förutsättningar. För vissa kommer även den här Mia Engberg-produktionen att vara för abstrakt och sakna dramaturgisk linje.

Film

Lucky One

Cnema

Regi: Mia Engberg

I rollerna: Olivier Loustau, Lorette Nyssen, Diana Rudychenko, Bruno La Brasca m fl.

Betyg: * * *

Läs mer om