Trevor Nunn gör en stor sak av det faktum att hans film "Red Joan" är baserad på verkliga händelser. Tyvärr är nyckelordet "baserad". Filmens Joan skiljer sig mycket från verklighetens Melita Norwood, KGB-spionen som i slutet av 80-årsåldern avslöjades. Gestaltningen av henne skapar bilden av ett mycket naivt verktyg utan särskilda övertygelser annat än viljan att skapa fred. Vilket såklart är vackra aspirationer men gör också henne till en mycket urvattnad karaktär. Joan, till skillnad från Melita, hamnar ständigt i att själv inte driva något eller vara särskilt engagerad. Filmen framställer det nästan som om män hon har känslor för är orsaken till varför hon hamnat i situationerna. Norwood var en mycket övertygad socialist/kommunist. Förmodligen naiv i bemärkelsen att hon trodde sig se ett Sovjet som försökte skapa bättre liv för människor. Men hon var sannerligen inte någon som var tveksam till sin politik eller blev förledd av kärlek till män.

Förmodligen har filmbolag, kanske även de bakom kamerorna, valt att göra ändringarna för att ge en mer oskyldig bild av kvinnan i centrum. Förmodligen tror de att filmen säljer sämre om den handlar om en hängiven socialist som vägrar omvärldens historiebeskrivning. Samtidigt blir slutresultatet inte alls lika fascinerande som den kunde varit med en driftig karaktär i huvudrollen. Betänk bara en sådan sak att Joan i sin presskonferens där hon medgav vad hon gjort samtidigt påstod sig vara en person som inte generellt tror på spioneri mot sitt hemland. Hon ansågs sig heller inte vara en spion. Jag kan hålla med om att filmens Joan inte verkar ha trott på förräderi. Men verklighetens Melita tyckte alltså både så själv men var samtidigt en aktiv informationslämnare och rekryterare.

"Red Joan" börjar dramatiskt med två poliser som dundrar in hem till Joan Smith för att arrestera henne. Sedan följer en och en halv timme av utfrågning och tillbakablickar. Joans son som är advokat finns som en bihistoria, han har svårt att acceptera moderns förflutna. Unge Joan börjar på Cambridge, läser klart sin utbildning som fysiker, arbetar som assistent inom ett forskningsprojekt som gör att hon kommer i kontakt med värdefull data. Melita läste aldrig klart sin universitetsutbildning inom latin och logik. Hon läste aldrig fysik. Intressant var hon i alla fall, ett verkligt ämne för filmkonsten. Nu framstår hon som en tafatt, överkänslig tant som var ett steg från att sjunga "We Shall Overcome" tillsammans med andra agenter.