Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jag vill inte fejka mina känslor

LÖRDAGSKRÖNIKA2015-03-14 10:52
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är superviktigt med bra service i både affärer och i restauranger. Servicen avgör om vi vill gå tillbaka eller om vi prövar ett nytt ställe. Men från någon som jobbar inom servicebranschen, det är skitsvårt att alltid hålla god min.

Sedan tre år tillbaka har jag extraknäckt på Grillen nere i centrum. Ni vet den som många tycker har världens godaste mjukglass. Jag jobbar ett par gånger i veckan både vardagar och helger, både ensam och tillsammans med andra. När vi har nattöppet har vi stängt i serveringen eftersom vi inte vill ha in fulla människor som spyr i vårt bollhav. Då får våra kunder stå i en kö utanför luckan. Om ni har stått i den kön så vet ni att många trängs, man knuffas och skriker. Detta gör inte mig någonting för det gör inte mig något illa.

Men när människor väljer att lyfta i en människa genom luckan och in vårat kök så är jag inte lika glad längre. Man får ha förståelse för att jag stänger igen luckan framför er och tar bort mitt leende helt. ”Kunden har alltid rätt” sägs det, men det betyder inte att kunden ska få laga sin egen mat.

Ofta har jag ett leende på läpparna och försöker hjälpa kunden så mycket som möjligt. Allt för en bra service.

Det går ofta bra att hålla gott humör, många kunder hjälper till. Många förstår att man får vänta en stund när det kommer många som ska beställa på en gång och många har förståelse för att man kan glömma att man ville ha gurkmajonnäs och inte hackad gurka.

Sedan finns det dem kunder som gör det svårt för mig att le och vara glad.

Till exempel en gång när en kille kom in och skrek jättefula ord åt mig för att jag hade ringt en taxi som han sedan inte hade råd att åka med.

Jag blev så rädd att jag hämtade in ett basebollträ in till köket, bara för att känna mig säker. Och även om det kommer jättetrevliga kunder efteråt så är jag kanske inte på mitt bästa humör för det.

Hur ska jag som jobbar inom ett serviceyrke kunna vara glad och trevlig hela tiden när ingen annan kan det?

Jag har ingen lust att fejka mina känslor bara för mitt jobb. Jag kommer inte slåss, skrika eller svära. Men låt mig slippa le ett tag om jag har en dålig dag. Ta det med en nypa salt och kom två gånger. Ni kan ju inte ha sådan otur så ni alltid kommer när jag är på mitt värsta humör.

Läs mer om