TrĂ€den pĂ„ Ăstra promenaden stĂ„r nu nakna och ser ynkliga ut och morgonen kĂ€nns lite ödslig. Om frĂ„gan vore sĂ„ enkelt att en har fel och en har rĂ€tt, men sĂ„ enkelt Ă€r det ofta inte. Sanningen ligger vĂ€l ofta dĂ€remellan men man ser den frĂ„n olika hĂ„ll. Det man ser frĂ„n olika hĂ„ll kan uppenbarligen vara helt olika. Till detta kan sedan lĂ€ggas att en kan ha motiv för att beskriva det man ser pĂ„ ett visst sĂ€tt.
En cykel far förbi mig i rasande fart och sliter mig ur mina funderingar. Hen borde plinga, muttrar jag för mig sjÀv, eller hen kanske gjorde det utan att jag hörde? Hörseln Àr inte bara selektiv utan rent av rÀtt dÄlig. Ska man plinga nÀr man kör om en fotgÀngare? Det kanske skrÀmmer en del, finns det nÄgon lag? Finns det nÄgot rÀtt eller fel? Det blir 500 kronor i böter om cykeln saknar ringklocka men ska man plinga?
NĂ€r nĂ„got Ă€r fel bör man alltsĂ„ begrundande vandra ett varv runt det och se frĂ„n olika hĂ„ll. Sedan nĂ€r man vet hur det ser ut kan man stĂ€lla sig frĂ„gan vems felet Ă€r. Vi vill ju gĂ€rna veta det för att tydliggöra att det inte Ă€r vĂ„rt. Det vore ju besvĂ€rligt att efter att ha vandrat runt det som Ă€r fel tvingas erkĂ€nna; aj tusan det hĂ€r Ă€r ju mitt fel, nu ser jag det! SĂ„dana erkĂ€nnanden Ă€r sĂ„ pass ovanliga att omgivningen dĂ„ ofta ingriper till skydd. âInte kan du vĂ€l sĂ€ga sĂ„, vi borde vĂ€l, dom borde vĂ€l.
Att erkĂ€nna fel gentemot barn tycks vara vĂ€ldigt svĂ„rt. Detta trots att barn Ă€r vĂ€ldigt bra pĂ„ att förlĂ„ta vĂ„ra fel, sĂ€rskilt nĂ€r vi erkĂ€nner dom. NĂ€r barn försöker pĂ„peka olika saker de upplever som fel Ă€r det lĂ€tt gjort att ge sig pĂ„ deras beskrivningar. âSĂ„ var det ju inte riktigtâ, men det var sĂ„ det sĂ„g ut frĂ„n deras perspektiv. Man borde nog oftare börja dĂ€r. NĂ€r nĂ„got Ă€r fel kan det vara svĂ„rt att beskriva felet, inte bara för barn utan Ă€ven för oss relativt vuxna. Man riskerar att bli attackerad för beskrivningen istĂ€llet för att bli tagen pĂ„ allvar utifrĂ„n kĂ€nslan.
En elscooter svischar förbi mig, har dom ens ringklocka? Inget trampgnissel som varning utan bara ett svisch! Kanske vore det klokt att betrakta âfelâ mer som gemensamt skapade och nĂ„got som ska lösas gemensamt för att slippa det dĂ€r med skuld. âDen som Ă€r satt i skuld Ă€r aldrig friâ. I skolan vore det nog klokt att se skoluppdraget som nĂ„got lĂ€rare och elev ska lyckas med ihop och dĂ€rmed Ă€ven misslyckanden som gemensamma.
Men visst, tĂ€nker jag nu vandrande pĂ„ Skepparegatan, jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag ofta ser âfelâ som andras. Det Ă€r ju lĂ€tt gjort dĂ„ man sjĂ€lv kĂ€nner sina goda avsikter och vet alla förklaringar som andra faktiskt inte ser eller kan kĂ€nna till. Det Ă€r vĂ€l dĂ€rför vi, nĂ€r det gĂ€ller barn, ska försöka utgĂ„ frĂ„n att deras avsikter Ă€r goda och att dom gör gott nĂ€r dom förmĂ„r.
SÄ nÄr jag min arbetsplats utan att ha blivit överkörd. Jag borde tÀnka mindre pÄ saker och vara mer vaksam under mina promenader inser jag. Trafik Àr ett samspel bland mÄnga mÀnniskor emellan. NÄgon som ska lösas ihop som sÄ mycket annat. Vi ska nu tillsammans försöka minska smittspridningen och det Àr svÄrt att hitta nÄgon att skylla pÄ. Vi behöver inte klaga och sucka sÄ mycket vi som inte blivit sjuka. Vi klarar oss utan livefotboll, krogbesök och annat som Àr kul. Det Àr ett samspel bland mÄnga.
Jag blir fast i tanken pÄ alla som blivit sjuka och alla som oroar sig för anhöriga. Det Àr sÄ fel denna pandemi. Ett fel att hantera gemensamt och hjÀlpas Ät att ta oss igenom. Med tiden kommer vi att söka nÄgon att lÀgga skuld pÄ. SÄklart har nÄgon gjort fel, vi gör fel hela tiden. Alla, men lösningen Àr gemensam, nÀstan alltid.
NÀr saker Àr svÄra behöver vi prata med varandra. Tankar som inte talas kan bli nog sÄ trassliga. Uppenbarligen i mitt fall. Man kan ringa nÄgon utan att vilja nÄgot sÀrskilt.
âIbland, nĂ€r jag sĂ€ger vad jag tĂ€nker, mĂ€rker jag att sĂ„ tycker jag inte.â