Stoltheten runt fikabordet ute på Eliantorps motorbana var hur som helst påtaglig och kännbar den förmiddagen då jag hälsade på. Runt bordet satt erfarna motorcykel- och rallyförare och stöttepelare i den snart hundraåriga föreningen Finspångs Motorsällskap som sedan 1972 bedriver sin verksamhet i Eliantorp. Alla hade varit med i klubben i minst 50 år; ett par av dem blev medlemmar så tidigt som 1960. Här fanns Gunnar Eneberg som ganska nyligen tog på sig ordförandeskapet i klubben, Morgan Jonsson som sedan han slutade köra själv har haft ansvaret för startgrinden på Motocross-tävlingarna på Eliantorp, Rolf Nyman som tidigt i vårt samtal gav sig ut för att sköta om endurobanan, Stig Oskarsson som laddar för att åka över till Gotland 23-24 oktober med en buss aktiva och medlemmar för endurotävlingen Gotland Grand National och Staffan Jonsson som klivit ur rallybilen och som bland mycket annat har hand om miljöarbetet ute på banan och han ansvarar även för den mycket läsvärda avdelningen "I backspegeln" på klubbens hemsida.
Självklart virvlade det runt en mängd minnen inne i rummet där vi satt och såg ut över den vackra motorbanan. Men det här är inget nostalgiskt gäng. De lever som alla arrangörer mitt i nuets pandemibesvär. De flesta tävlingarna har fått ställas in och de har ett hårt jobb med att jaga genomförbara aktiviteter som kan ge någorlunda inkomster. Väldigt mycket är på gång; inte minst på ungdomssidan. På söndagarna är det Crosskola med 40-50 deltagare, i veckorna är det träningar vid fyra tillfällen och det körs vissa tävlingar bland annat SM i motocross för ungdomar, Folkrace och klubbmästerskap. Och banorna och husen tas varsamt om hand - nu som tidigare - genom medlemmars hundratusentals ideella arbetstimmar på anläggningen.
Tillbaks till stoltheten som omnämndes inledningsvis. Den första stoltheten är mer naturligt verklighetsnära kan man väl säga. Tolvåriga Nellie Fransson från Finspångs Motorsällskap kom nyligen på en sammanlagd andraplats i ungdoms SM för flickor som kör motocross i 85 kubikklassen. Ett imponerande resultat inte minst med tanke på att framgången kom i Nellies debutsäsong. Ytterligare en klubbförare i samma klass - Wilma Hansson - höll sig framme och placerade sig på en total femtonde plats då alla deltävlingar genomförts.
Den andra stoltheten är mer oväntad och överraskande; i vart fall för de alla av oss som inte är helt införstådda med vilka livsbetingelser som mörkgökbiet uppskattar allra mest. När det för några år sedan visade sig att sandbackarna och floran ute vid motorbanan var populära boplatser för mörkgökbiet och sju andra rödlistade insekter och steklar så var vi nog många som anade en konflikt mellan natur/miljöintressen och motorsport.
För att göra en lång historia kort så visade det sig så småningom att motorcyklarna och bilarna inte alls var fiender till bina, baggarna, flugorna och fjärilarna. Snarare gäller det rakt motsatta!
I rapporten "Insekter på Eliantorpsbanan Finspång 2018 av Johansson N, Lundqvist & N. Franc, Naturcentrum AB i Stenungssund" konstateras att "Finspångs motorbana är en kärnlokal för ett antal av de sällsynta och sandmarksanknutna insekter som förekommer i området söder om Finspång (--) Detta område är ett av de viktigaste i hela Östergötland för bevarandet av hotade vildbin."
Rapportförfattarna fortsätter med att förklara att det slags "markstörningar" som aktiviteten på motorbanan orsakar påminner om det slags störningar som tidigare uppkom genom "tramp från vilda och tama djur, eroderande vattendrag, skogsbränder och stormar" som skapade ytor av "blottad sand" som ger goda livebetingelser för viktiga födoväxter för "flera rara vildbin".
– De här bina har verkligen förändrat mycket för oss. Naturexperter och miljögrupper kommer hit för att gå guidade turer och vi har breddat våra kontakter och nätverk i samhället, sa ordföranden Gunnar Eneberg.
När jag satt där bland de här föreningskämparna och fick ta del av deras goda stämning och av deras stolthet över bin och ungdomar så var det lätt att förstå att Finspångs Motorsällskap under flera år har blivit utsedd till "Årets SM-arrangör" inom motocrossporten. Här finns en anda av att "inget är omöjligt." Nu laddar de för 100-årsfirandet 2022.
– Då hoppas vi att det är möjligt att genomföra tävlingar med publik igen, sa Gunnar Eneberg.