Nyligen har jag haft förmånen att samtala med och skriva om tre lärare och rektorer i Finspång. Det var lärorikt och inspirerande för mig att möta dessa tre ganska så olika profiler och personligheter. De leder skolor med elever från förskoleklass och upp till årskurs sex. Alla stadier och nivåer i utbildningssystemet är viktiga. Men de flesta håller nog med om att grunderna läggs i unga år. Förskolans insatser och de första årskurserna i grundskolan har mycket stor betydelse för hur resten av skoltiden ska bli. Jag tar med mig många tankar från mina träffar med rektorerna: Engagemanget för att varje barn ska få likvärdiga möjligheter att växa till i kunskaper och färdigheter. De positiva tongångarna om proffsigt stöd från kommunens centrala skolförvaltning. Kristian Strimarks tal om vikten av att "säkra rasterna" och hans påpekanden om den borttagna "undervisningsskickligheten." Marie Wallboms ord om de höga förväntningarna och hennes auktoritet på skolgården. Tobias Stuckis ord om skolarbetet som en laginsats och om kampen för att räcka till för laget.
Här några korta utdrag från de tre samtalen:
Viggestorpsskolan har haft en "körig period" med ordningsproblem och hög omsättning av medarbetare och elever under några år. När Marie Wallbom tackade ja till rektorsjobbet så bestämde hon sig för att göra ett helt arbetsår på skolan innan hon tog sig an den krävande rektorsutbildningen.
– Jag ville med hjälp av mina egna och "nya" ögon skaffa mig en bild av verksamheten, medarbetarna, vårdnadshavarna och eleverna; kort sagt ville jag få ett grepp om lärmiljöns problem och möjligheter på skolan för att därefter bestämma mig för om den jag är och det jag vill skulle kunna ha betydelse på Viggestorpsskolan. När jag kom hit hade bygget av en stabil skola redan hunnit en bit och det jag såg och upplevde var positivt. Stödet från kommunen är också mycket bra med klara mål om ökade kunskapsresultat och med höga förväntningar på mig som rektor, sa Marie Wallbom.
Tryggheten att vara sig själv i sitt professionella ledarskap var som en aura runt Marie Wallbom. Hennes fokus på lärmiljön - ordning och reda, digital kompetens, ansvar och delaktighet, närvaro och helheten före detaljerna - bådar även det gott för Viggestorpselevernas framtider.
Kristian Strimark är rektor för skolorna i Hällestad och Grytgöl där han också ansvarar för dagbarnvården i Föräldrahuset. Han utstrålar simultant en stark vilja och en gedigen ödmjukhet i sitt rektorsuppdrag. Vilken nog är den ultimata blandningen för att lyckas med ett svårt arbete.
– När jag gick lärarutbildningen så var ”undervisningsskicklighet” borttaget ur utbildningsplanen. Vilket förvånar mig. Läraryrket är ju undervisning. Kan du inte undervisa så kan du inte arbeta som lärare, sa Kristian till mig där han satt med ryggen mot den synundersökningstavla som skolsköterskan använder när hon är i rummet.
Svenska språket ligger honom extra varmt om hjärtat. Här finns mycket likvärdighet att vinna.
– Då talar jag om svenska i alla ämnen och om förmågan att leka och lirka med ordens olika betydelser och meningar. Jag har märkt att barnen i Grytgöl som ofta har gått hos dagbarnvårdarna som små har läst mycket sagor och haft mycket språk med sig in i skolan. Det har de fördelar av under alla stadier framåt och det hjälper dem att bli bra samhällsmedborgare. Och det är väl det som allt handlar om egentligen, funderade Kristian Strimark.
Tobias Stucki är rektor för Högalidsskolan och Lotorpsskolan. Hans intresse för ledarskap utvecklades under alla hans år då lagidrotten präglade hans tid och tankar. Och lite idrott finns kvar. Han är distriktsförbundskapten för Östgötalaget i fotboll för pojkar födda 05. Och han leder en träningsgrupp i löpning på måndagskvällar.
Vi talade om att arbete på skola är en laginsats och om att man får gå in och täcka upp för varandra i de olika lagdelarna. Det har varit flera Corona-ansträngda månader med många sjuka medarbetare i de båda skolorna.
Tobias Stucki framstår som en ärlig och analyserande person som reflekterar över sin egen och andras utveckling på ett nyfiket och öppet sätt. Kanske är det hans tränartalang från idrottens värld som här matchar hans personlighet på ett dynamiskt sätt?
– Den starkaste känslan jag har att arbeta med hos mig själv efter den här tiden som rektor är känslan av att inte räcka till. Det kanske är något som alla går igenom på den här sortens jobb, men det är något nytt men kanske inte oväntat för mig, sa Stucki.