Hon utbildade sig till lärare - ett drömyrke som alltid funnits där för henne - medan hon arbetade som sjuksköterska och senare som vårdenhetschef i region Östergötlands verksamheter i Finspång. En av dem hon arbetar nära är Magnus Schenström; CNG: s levande legend som var vd under 22 år från skolstarten 1996 och framåt. Sedan några år tillbaka tjänstgör Magnus Schenström som lärare i matematik. Och han och Emma Misic är lite av ett radarpar när det kommer till integrerad matematik.
Vi träffades i den för dagen barntäta gymnasieskolan. Under handledning av några av skolans avgångselever pågår "Barnens IT-Teknik dagar" i tre veckor under sommarlovet. Barn till Siemensanställda och från andra håll i kommunen får under lättsamma former lära sig mer om tredimensionella skrivare, CAD-datorer och virtuella verkligheter.
Vård- och omsorg är ett av tre yrkesprogram på CNG. Programmet har funnits på skolan sedan 2013. Men det är först nu som vård- och omsorgsprogrammet har fått sin egen verkstad.
– Det är ju mycket praktik och arbetsplatsförlagd utbildning för eleverna. Hela tredje året är upplagt som ett lärlingsår ute i olika verksamheter. De praktikperioderna är nu i full gång igen efter Coronan. Men under året visade det sig vara svårt att få ut eleverna i årskurs ett på praktik, berättade Emma Misic.
Ettorna var planerade att praktisera på fredagarna. Men skolans partners i Finspångs kommun, Regionen, Mo Gård, Räddningstjänsten och Polisen orkade av pandemiskäl inte med att ta emot praktikanterna.
– Så vi var tvungna att hitta på något nytt. Och på så vis fick vi vår egen "verkstad", sa Emma Misic. "Verkstaden" består av en mottagning för "Hälsofriskvård" som eleverna själva har planerat, ritat, inrett och äskat budgetmedel för hos rektor Anders Södergren.
– Här fick vi verkligen arbeta med integrerad matematik på riktigt. Eleverna i årskurs ett har själva genomfört varje moment i planeringen och den praktiska vägen lärt sig vad som är investeringar och vad som är förbrukningsmaterial, hur man gör en budget, gör arbetsscheman, inköp och allt man kan tänka sig, berättade Magnus Schenström.
Mottagningen gav eleverna möjlighet att öva på väldigt många moment i sina kommande yrken. Tidsbokning, marknadsföring, tala i telefon, journalföring utöver de "medicinska" insatserna i form av puls mätning, blodtryckstagningar, blocksockertester, taktil handmassage, med mera.
– Mottagningen gjorde att eleverna direkt i årskurs ett fick en större överblick av helheten i sina kommande yrken som undersköterskor. Varje fredag fick de ställa i ordning och plocka ihop mottagningens inredning och förbrukningsvaror och lärde sig därför praktiskt och konkret vad som finns och vad som behövs för att bedriva verksamheten, berättade Emma Misic. Hon och Magnus Schenström är nu mitt inne i planeringen av hur mottagningen ska användas under nästa läsår.
Det är ungefär 25 elever i varje årskurs. Vilket enligt en uträkning av Magnus Schenström är ungefär vad som behövs för att försörja vård- och omsorgssektorn i Finspång med duktiga underskoterskor.
– Det arbetar ungefär 1000 personer i sektorn. Ett arbetsliv är ungefär 40 år. Utbildar vi 25 elever i 40 år så blir det tusen undersköterskor, sa Schenström.
Han och Emma Misic trivs tillsammans; det märks både matematiskt och filosofiskt.
De berättade för mig att CNG fångar in det mest grundläggande av Sverige genom sina gymnasieprogram.
– Teknik - och yrkesprogrammen försörjer den så viktiga exportindustrin med duktigt folk som gör att det uppkommer handelsöverskott och många bra arbeten här hemma som ger stora inkomster till det allmänna. Och det viktigaste i det allmänna är ju vården och omsorgen av dem som behöver det mest, sa Magnus Schenström.
Mottagningen har även varit något av en påminnande pedagogisk ögonöppnare för Schenström och Misic.
– Vi har blivit påminda om hur mycket eleverna kan redan i årskurs ett. De är förstås mycket unga och "valpiga" men har mycket ansvar och säkerhet inuti sig när det verkligen krävs, sa Emma Misic.
– Curt Nicolin, ingenjören och företagaren som namngivit skolan, talade ofta om behovet av att "utmana barnet", låta det testa uppgifter och uppdrag och våga låta dem vara i gränslandet mellan vad de vet att de kan och det de kanske inte kan. Det är utveckling, sa Magnus Schenström.