Alla städer marknadsför sig själva efter bästa förmåga. Man lyfter givetvis upp det som är bra, positivt och attraktivt för sin ort. Läser man turistbroschyren över Finspång så är vi särskilt stolta över glasbruket, de många sjöarna, det aktiva friluftslivet, och vår industrihistoria. Vidare satsas det på skolor, kultur och idrott i kommunen som aldrig förr. Vi skryter inte bara själva. SCB har till exempel tidigare påpekat att Tomten tycker att Finspång är det ultimata stället att bo på, vilket ju smäller oerhört högt i sammanhanget. Jag tycker det är anledningar som räcker väl för ett besök eller en flytt till vårt vackra Finspång. När man flyttar till ett nytt ställe brukar dessa faktorer, tillsammans med arbete förstås, vara viktiga faktorer som spelar in när man gör sitt val. Att just Tomten, enligt SCB ,bör bo just i Finspång kan vara användbart, tillsammans med Arena Grosvad, för att kunna övertyga också barnen när flyttlass eller besök planeras till Finspång.
Man brukar och andra sidan säga att ”ingen kedja är starkare än sin svagaste länk” och det har fått mig att fundera över vilken som är den svagaste länken i just Finspång när det kommer till attraktivitet. För att prata klarspråk – vad är Finspångs fulaste plats eller företeelse? Vad är vår ”svaga länk”? Jag är en vän av ordspråket ” att gräva där du står” och det är användbart i detta sammanhang. Jag menar att om man lyckas identifiera vår svagaste länk och sedan stärker upp den så lär ju Finspångs attraktionskraft bli mycket större än vad den är idag. Jag vill därför ha lite hjälp med att hitta de fulaste plasterna i Finspång? Som ”utböling” har jag faktiskt inte hittat så mycket fult ännu men det är ju lite som när man är nykär. Man ser inte skavankerna förrän vardagen knackar på dörren. Det mesta för mig är ännu nytt och spännande. Tittar man på hur det ser ut i andra städer så vimlar det av fula platser som av naturliga skäl talas tyst om i kommunernas marknadsföringsmaterial. I Norrköping har jag exempelvis aldrig sett Stockholmsvägen som ansikte utåt i något marknadsföringsmaterial av förklarliga skäl.
Rom byggdes ju inte på en dag, så heller inte Finspång, men resan mot perfektion måste ju börja någonstans så varför inte här och nu. Först när vi vet vad som anses vara fult kan man ju försöka hitta en gemensam väg till att göra något åt det och på så sätt öka vår attraktionskraft. Därför blir min undring – vad är fult i Finspång?