I de skriftliga källorna nämns inte någon bro i Norrköping förrän på 1330-talet, men med största sannolikhet har det funnits en överfart långt tidigare på platsen för dagens Gamlebro. Norrköping hade redan från början bebyggelse på båda sidor av Strömmen och här passerade också en rad viktiga landsvägar.
I slutet av 1300-talet utgick ett påbud från riksdrotsen Bo Jonsson (Grip) om att sex härader i östra Östergötland gemensamt skulle stå för underhållet av bron i Norrköping. Det visar att den inte bara var viktig för staden utan för hela regionen.
Gamlebro förstördes av ryssarna 1719 men var åter uppbyggd 1729. Den ”kastades af våldsamt vattenflöde under ett bedöfvande brak i spillror” vid vårfloden 1788. Trots en rad ombyggnader och reparationer var bron 1829 i så dåligt skick att den måste ersättas. Den nya Järnbron, byggd av gjutjärn, stod färdig 1832.
Drygt hundra år senare – vid jultid 1938 – invigdes den nuvarande bron. Den är 15 meter bred och konstruerad av cement.
Bron har förmodligen helt enkelt kallats stadsbron så länge den var ensam i staden. På 1719 års karta kallas den ”Gambla broen”, senare på 1700-talet ”Gamla- eller Stadsbron” och därefter Järnbron. Den nya cementbron ansågs inte kunna heta Järnbron och därför återuppväcktes namnet Gamlebro.
Norrköpings andra bro tillkom i samband med att staden växte norr om Strömmen i början av 1600-talet. Den första Saltängsbron (från början kallad ”Nya bron”) bekostades av hertig Johan av Östergötland och byggdes av allmogen 1614. Den förband den gamla stadskärnan med Nya staden på Saltängen.
Bron som invigdes där 1837 fick namnet Oscar Fredriks bro efter arvfursten Oscar Fredrik, hertig av Östergötland och sedermera kung under namnet Oscar II. Den unge prinsen var själv närvarande vid invigningen. År 1980 ville kommunstyrelsen ge den nybyggda bro som ersatte Oscar Fredriks bro ett annat namn. Saltängsbron valdes för att få historisk anknytning till den äldsta bron. Dagens bro är den sjätte på platsen.
Bergbron – liksom den anslutande Kungsgatan – tillkom som en del av den nya stadsplan som antogs av drottning Kristinas förmyndarregering 1641. ”Västra bron” som den först kallades byggdes i början av 1640-talet. Den störtade samman 1661 och återuppbyggdes på initiativ av invånarna i Nordantill 1661–1662. En ny bro av sprängd gråsten uppfördes 1775.
Den våldsamma vårfloden i april 1788 skapade stor förstörelse bland stadens broar. Den raserade fyra av Bergsbrons stenvalv, störtade Gamlebro i djupet och ryckte bort Holmbron. Endast Saltängsbron lyckades man med stor svårighet rädda.
År 1901 byggdes den nuvarande monumentala Bergsbron i betong: 145 meter lång, 13 meter bred. Tre år senare fick den även spårvägstrafik.
Den fjärde bron för trafik över Strömmen blev Hamnbron, som byggdes 1913–1915 och invigdes av drottning Viktoria. Den var en klaffbro för att fartyg skulle kunna ta sig till den inre delen av hamnen. Den gamla bron öppnades sista gången 1959 och revs elva år senare för att ersättas av den nuvarande Hamnbron.
Spången vid Refvens grund har en drygt 200-årig historia. Den första gångbron här anlades 1802 på initiativ av John Swartz d.ä. Den skadades av isen 1805, förstördes delvis 1822 och spolades 1859 i väg ”till ansenligt stycke af strömflöde”. År 1862 byggdes en ny spång i gallerverk av järn: 93 meter lång och 2,67 meter bred. Sedan Strömmen smalnats av med fyllnadsmassor från kraftverksbyggen och Strömparken skapats behövdes inte en så lång bro och 1926 kapades nästan 70 meter bort.
Så länge det har funnits kvarnar och fiskeplatser på holmarna i Strömmen har dessa förbundits av broar. När Holmens gamla fabriksområde öppnades upp för allmänheten som en del av Industrilandskapet fastställdes i början av 1990-talet fem nya, officiella bronamn: Dalkarlsbron, Kabelbron, Konserthusbron, Laxholmsbron och Stordammsbron. Holmbron (i dag mellan stadsmuseet och Arbetets museum) har däremot hetat så ända sedan 1700-talet.
De övriga broar som i dag korsar Strömmen i Norrköping är järnvägsbron och motorvägsbron vid Fiskeby, Himmelstadlundsbron, Riksbron, Dragsbron, Campusbron, Strömsholmsbron, Tullhusbron, Händelöbron och Kardonbron. Den från början ensamma Gamlebro har alltså fått sällskap av 20 broar.
En historisk bro saknas dock i Norrköping: den klassiska Femöresbron som åren 1901–2016 förband Kneippen och Folkparken.