Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Minns det som i går…

Jag minns det som i går. Vi satt ett gäng på Folkbladets sportredaktion söndagen den 10 september 1978. Slet som vanligt, men hade också TV:n på så alla kunde följa formel 1-loppet på Monza.

Ronnie Peterson blev bara 34 år. "Kraschbilderna där Ronnie Peterson är inblandad ser jag fortfarande framför mig, 40 år senare", skriver Kenneth Thapper.

Ronnie Peterson blev bara 34 år. "Kraschbilderna där Ronnie Peterson är inblandad ser jag fortfarande framför mig, 40 år senare", skriver Kenneth Thapper.

Foto: Olle Lindeborg/TT

Krönika2018-11-18 14:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kraschbilderna där Ronnie Peterson är inblandad ser jag fortfarande framför mig, 40 år senare. Samtidigt minns jag de lugnande rapporterna från Italien, det var ingen fara för Ronnies liv även om han förts till sjukhus.

Senare på natten dog han av de inre skador han fått, enbart 34 år gammal.

Formel 1 har på något vis alltid funnits i min sportvärld. Inte så att jag sitter klistrad framför TV-apparaten eller åker på tävlingar. Nej, de motortävlingar jag följt på plats genom åren har alltid berört jobbet och då mestadels rallyn.

Men på något vis kittlar ändå formel 1-cirkusen i min idrottsnerv ordentligt. På 1970- och 80-talet, när TV-bolagen började följa sporten, var det också mycket snack om säkerheten. Massor av kraschar inträffade.

Redan 1976 drabbades Niki Lauda av en svår krasch då hans bil fattade eld och österrikaren fick i sig väldigt mycket farlig brandrök. För att leva vidare har han tvingats till massor av operationer, bland annat i ansiktet, men även tvingats byta lunga.

En annan svår olycka inträffade på Imola-banan i Italien 1994 där Ayrton Senna, brasilianare med tre VM-guld på 162 starter, fick sätta livet till.

Fast den kanske mest tragiska olyckan drabbade sjufaldige VM-vinnaren Michael Schumacher 29 december 2013. Schumacher skadades allvarligt vid offpist skidåkning i franska Méribel och försattes i konstgjord koma. Hans tillstånd var länge mycket kritiskt, men han vaknade ur koman efter nästan sex månader och flyttade den 16 juni 2014 till annat sjukhus för rehabilitering. En som har haft regelbunden kontakt med familjen är Ferraris tidigare stallchef Luca Di Montezemolo. Italienaren har tidigare gett dystra rapporter om Schumachers tillstånd. Den förre stallchefen menar att Schumacher "reagerar" – men specificerar sig inte mer än så.

Schumacher hann alltså med vinna sju VM-titlar (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 och 2004). Han körde 308 lopp och var först över mållinjen hela 91 gånger.

En svensk, förutom Ronnie Peterson, har omkommit på racingbanan. Det var Joakim Bonnevier som avled efter en krasch i Le Mans 24-timmarslopp 1972. Jocke var annars också en framgångsrik F1-förare, körde 108 lopp under 13 år och vann ett!

Totalt i dag har tio svenskar provat på formel 1. Förutom redan nämnda har Motalasonen Reine Wisell (23 race, trea som bäst), Gunnar Nilsson (32 race), Bertil Roos (ett race), Torsten Palm (två race), Conny Andersson (fem race), Slim Borgudd (15 race och tidigare trummis i ABBA!), Stefan ”Lill-Lövis” Johansson (103 race, fyra andraplatser som bäst) samt då Marcus Eriksson, Örebrosonen som varit i leken sedan 2014 men nu står utan kontrakt till nästa år. Efter närmare 90 formel 1-lopp har nu Marcus skrivit på för ett Indy Car-stall.

I dag domineras F 1-cirkusen av Lewis Hamilton, född 1985 i Stevenage i England. Redan vid 13 års ålder skrev Hamilton kontrakt med Formel 1-stallet McLarens förarutvecklingsprogram, vilket även innebar en möjlig chans till en förarplats i stallet. Han debuterade i Formel 1 2007 i Australiens GP där han blev överraskande tre. Han tog sig faktiskt upp på prispallen i sina första nio lopp vilket ingen annan Formel 1-förare lyckats med.

Redan 2008 vann han sitt första VM-guld och sedan har det fortsatt 2014, 2015, 2017 och nu senast 2018.

Säsongen 2013 skrev han på för Mercedes där han blir kvar minst två år till. Nyligen erbjöds Lewi s ett nytt tvåårskontrakt värt 900 miljoner kronor (450 per år!).

Naturligtvis ofantliga summor, men å andra sidan anses formel 1 vara en lek med döden. I alla fall ansågs sporten gå ut på det tidigare. I dag är bilarna byggda med en helt annan säkerhet och även om det smäller till ibland på banan är det sällan någon skadas än mindre dör. Tänk exempelvis vad som kunde ha hänt Marcus Eriksson när han kraschade för några veckor sedan Monza under träning. Marcus klev ur bilen och sa direkt:

- Det var en jävla smäll, men jag mår bra!

Lewis Hamilton å sin sida är djupt religiös och skriver på sitt instagram – med över åtta miljoner följare – följande:

- Att påverka andras liv är positivt. Det är något att kämpa för, det är definitivt värt att dö för!

Krönika

Läs mer om