Årets sista fullmäktigemöte i Norrköping inleddes vid halv fem på måndagseftermiddagen. Ordföranden Maria Sayeler slog klubban i bordet och hälsade välkommen till ett möte som beklagligtvis återigen fick genomföras med ledamöterna på distans. När fullmäktige samlas nästa gång är det nytt år, januari och klockan kommer att vara 09 00 vid mötets start. Norrköpings kommunfullmäktige byter nämligen till heldagssammanträden istället för kvällsmöten. Bra eller dåligt? Meningarna går isär. Men beslutet är fattat och klart. Och endast Omikron och Anders Tegnell lär veta om även januarimötet blir en tillställning för hemmasittare eller inte.
Måndagens möte började med lokalförsörjningen; en riktig tungsviktsfråga i den kommunala världen. Att den kommunala verksamheten har ändamålsenliga lokaler till vettiga priser och som underhålls och förvaltas på ett för skattebetalarna och alla verksamheters mest gynnsamma sätt; det är omständigheter som gör djupa avtryck i kommunens ekonomi. Kommunstyrelsen ville återföra lokalförsörjningsansvaret från det kommunala bolaget Norrevo och till kommunal förvaltning i form av Samhällsplaneringsnämnden. 2014/2015 beslutade kommunen om att flytta ansvaret för lokalförsörjningen den andra vägen - från förvaltning och till kommunalt bolag. Moderaternas gruppledare Sophia Jarl var kritisk till den styrande Kvartettens förslag och ville att Kommunstyrelsen skulle ha ansvaret för lokalerna. Kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) fick dock igenom sin vilja utan några större problem. Endast Moderaterna var emot. Talträngdheten var överlag rätt så begränsad under mötets inledande 8-9 punkter. Två inlägg från Olle Vikmång och två inlägg från Sophia Jarl; det var det hela.Men sedan tog det fart.
Dagordningspunkten "Taxa för fordonsflytt av cykel, elsparkcyklar och moped klass 2" vållade en het debatt. Anna Sotkasiira Wik (M) ville se underlaget för kostnadsberäkningarna för den föreslagna taxan om 300 kronor för att flytta slängda/felparkerade elsparkcyklar "några meter." Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström ville att kommunen skulle "prioritera insatsen "lång flytt" till en uppsamlingsplats á 1600 kronor
Karin Jonsson (C) är elsparkcykelansvarigt kommunalråd med den äran. Som så ofta är hon förnuftets röst i heta debatter. Inför fullmäktige redogjorde hon för elsparkcykelläget i Norrköping: Det finns 1760 tillstånd för elsparkcyklar. 1500 används, ett sjätte bolag är på väg in och önskar 500 tillstånd.
– Det blir steg för steg bättre. Elsparkcyklarna är populära och är här för att stanna. Det bästa för framtiden är om vi kan få till upphandlingar; då kan vi ställa tydliga krav om skötsel, parkering och avgifter. Det är en framgångsfaktor att vi inte bara ber elsparksföretagen att fara och flyga utan istället har en dialog, sa Karin Jonsson. Beslutet i fullmäktige gick Jonssons väg.
Det blev också en intressant debatt -framförallt tack vare Sophia Jarl - om "renoveringen av Östra promenaden Gustaf Adolfsplan, hållplats och kollektivtrafikkörfält." Saken gäller att förvaltningen under sommaren beviljade en fördyrning av ett delprojekt trots att fullmäktige skickat frågan på återremiss om att godkänna att nio miljoner istället blev 14 miljoner för delprojektet.
"Olyckligt", sa Olle Vikmång men "hade inte förvaltningen agerat som de gjorde så hade vi inte haft några träd i backen". "Vi har inga träd i backen", sa Sophia Jarl. Men det har vi väl?