Finspång är en plats på jorden som vill växa. Det är en god ambition som Finspång förvisso delar med väldigt många andra orter på planeten. Vilket alls inte är ett faktum som på något sätt försvagar Finspångs vision om att vara 30 000 innevånare 2035. Tvärtom faktiskt. Det som de flesta ägnar sig åt är sannolikt och oftast det som sätter tidsandan och det "som gäller." Fler innevånare skapar större underlag för affärer, för offentliga tjänster, för företagande och för kultur, sport och nöjen.
Kommunen och näringslivet har bildat föreningen "Tillväxt Finspång". Föreningen ska vara pådrivande och påminnande om visionen 30/35. En förmiddag förra veckan gick jag de fyrtio steg som utgör avståndet mellan Folkbladets redaktion och Tillväxt Finspångs kontor på Vallonvägen inne i Finspång. Jag ringde på klockan, dörren öppnades och ett par minuter senare satt jag i ett ljust och trevlig rum och samtalade med Liza Henriksson som arbetar som destinationsutvecklare och Anna Lövheim som är verksamhetsledare på föreningen. Liza Henriksson är nyutbildad i sin profession och började sin anställning i mitten av augusti i år. Hennes pappa kommer från Finspång så hon känner väl till orten och har kusiner och andra släktingar och vänner här. Liza och Anna arbetar just nu med att förbereda och dra igång ett projekt tillsammans med alla små och lite större företag och entreprenörer som är aktiva i besöksnäringen i Finspång.
”Det vi är ute efter är att hitta de bästa sätten att marknadsföra besöksmålen i Finspång både utåt och inåt i samhället. Ta till exempel Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar som är en av de verksamheter i kommunen som drar många besökare utifrån andra delar av Sverige. Men Finspångarna själv har lite svårare att hitta dit. Den röda tråden i vårt långsiktiga arbete är att hjälpa och uppmuntra alla som redan bor här att känna till mer om sin bygd för att på så sätt känna stolthet över allt som görs och finns. Det är så vi hoppas att fler ska få känna kraften i Finspång”, sa Anna Lövheim.
”Kraften i Finspång” är det så kallade ”platsvarumärke” som föreningen bestämt sig för att använda i arbetet. En viktig del i den där kraften är invånarnas egna kunskaper och uppfattningar om Finspång.
”Ju fler som känner stolthet och som gärna vill visa upp platsen där man bor och verkar, desto större kraft får besöksnäringen i kommunen”, sa Liza Henriksson och berättade att hon och Anna Lövheim på morgonen samma dag som vi träffades hade haft ett möte med flera av de föreningar och företag som verkar ute i kommunens alla olika delar.
Tanken är att ta fram en ”karta” som ska ge tips och råd om vad besökare som kanske besöker Rejmyre glasbruk kan passa på att göra när de ändå är i trakten. Kanske finns det en ledig sittning hos Pizzamakarna i Igelfors? En guidad vandring i häxbränningens spår? Bowling och bad på Grosvad? Häfla Hammarsmedja? Slottsparken? Och visst vore det dumt att missa ”Macken” när man ändå är i Rejmyre?
”Kartan ska finnas på vår sajt destinationfinspang.se och där ska det finnas hjälp att länka samman olika besöksmål med varandra. När vi möter företagarna och entreprenörerna på möten som vi hade idag så uppmuntrar vi till samarbeten där de kan hjälpa varandra, ge varandra mer kraft och få besökarna att stanna längre i Finspång”, berättade Liza Henriksson.
På destinationfinspang.se finns nu en avdelning som heter ”Julen i Finspång” där julmarknader, julbord, julskyltningar och en mängd andra julrelaterade händelser finns samlade på en och samma plats.
Liza Henriksson har planer på att göra motsvarande samlade marknadsföringsinsatser för till exempel ”Påsken i Finspång” och ”Sommaren i Finspång”. I maj nästa år planeras premiären för en ”Finspångshelg” där så många som möjligt av besöksmålen ska vara öppna och tillgängliga för besök.
”Vi vill ge så bra och ändamålsenligt stöd som möjligt för att ge mer kraft åt alla de fantastiska och engagerade människorna ute i sina verksamheter”, sa Liza.
Kraften i Finspång har bäring på hela Finspång.
”Industrin i alla dess former och uttryck är ju en väldig kraft i Finspång med lång historia bakåt i tiden och med en mycket dynamisk nutid. Här finns också klara band till besöksnäringen. Bara Siemens tar emot ungefär 15 000 besökare till Finspång varje år”, sa Anna Lövheim. Och i morgon den 11 december är det Julmarknad i Finspång med Tillväxt Finspång som arrangör. Missa inte det!