Ibland används - misstänker jag - omdömet "kreativ" som ett snällare sätt att säga att man tycker att någon är tämligen flummig, rörig och osammanhängande. Det gäller inte Danira Curovac. Hon utstrålar kreativitet; inget snack om den saken. Men samtidigt är hennes aura full av struktur och ordning.
– Min sambo säger att jag är en vandrande lista, sa Danira Curovac och skrattade. Vi sågs häromdagen på CNG i Finspång där hon sedan 2014 arbetar som lärare i historia, religion och samhällskunskap. I dessa pandemitider är det ganska glest med elever och lärare på skolan. Mycket av utbildningen sker på distans.
– Det ser ju olika ut för olika lärare. För min egen del känns det som om det börjar bli en ganska bra mix nu. Är kanske 50-50 mellan distansundervisning och platsundervisning. Vi kommer ju att utvärdera resultaten och utfallen för våra elever noga men spontant så känner jag att det vore klokt att utveckla de positiva delarna som finns i distansundervisningen. Många elever känner mer lugn och ro med att arbeta hemma med vissa moment medan skolan för andra elever är den trygga punkten i tillvaron och där själva skolmiljön har stor betydelse för deras inlärning. Så det är inte fråga om antingen eller utan om både och. Jag tror också att eleverna får ut mest av mig som lärare om jag från och till kan handleda delar av min klass på distans medan jag undervisar andra delar av klassen mer intensivt här på skolan, sa Danira Curovac.
Det var ett sant nöje att samtala med henne om undervisning, om hennes ämnen och om CNG: s och hennes ambition att pedagogiskt, filosofiskt och handfast integrera ämnen, elever, epoker, program och verkligheter med varandra till en lärorik helhet.
– Livet är inte enstaka rutor; livet är ett flöde av händelser som hakar i varandra och där vi påverkas av händelser som inträffade långt före det att vi föddes och där en del av det som vi är med om nu kommer att påverka framtiden. Så är livet och så vill vi att utbildningen på CNG ska vara, berättade Danira.
På CNG finns fyra program: Vård & omsorg, el, teknik och industri. Under ettornas första vårtermin på gymnasiet så arbetar alla elever i små programgemensamma grupper där uppdraget är att ta fram, utveckla och presentera ett bidrag till innovationstävlingen "Blixtlåset". Danira är sedan tre år tillbaka förstelärare med särskilt ansvar för just integrationen av ämnen och program på skolan. Hon tycker mycket om sitt uppdrag men hon gillar inte titeln "förstelärare."
– Det ger bilden av att jag skulle vara först; gå före mina kollegor. Det är inte så det fungerar. Jag kallar mig hellre "Utvecklingslärare"; jag planerar, organiserar och rycker i lite fler trådar än vad andra kanske gör just på detta område. Men jag springer ju inte före de andra. Utbildning är ett lagarbete; ensam får man inte mycket gjort, sa hon bestämt.
Danira Curovac är en lagspelare som inser betydelsen av andras insatser för att nå framgång. Och en artist som inser betydelsen av sina egna insatser för att nå framgång. Jag har inte sett henne i aktion på klassrumsscenen, men av det jag sett av henne i vårt samtal så vågar jag utan någon som helst tvekan säga att hennes scennärvaro i klassrummet sannolikt är lika påtaglig som medveten. Här finns ingen motsättning. En bra lärare är artist, lagspelare, kreativ och strukturerat ordningsam. En bra lärare behöver nämligen kunna sätta delar av sitt jag på sparlåga för att nå fram till så många av sina elever som möjligt. Och då krävs det ett brett register.
– Det bästa jag vet med att vara lärare är att få vara med när polletten trillar ner för en elev; när hon eller han plötsligt förstår, inser, begriper och fattar hur saker och ting hänger ihop, hur det fungerar eller vad som gäller. Det är stort och viktigt för den enskilda eleven men det är också ett kvitto för mig och mina kollegor att vi har gjort ett bra arbete, sa Danira.
När hon gick på De Geer gymnasiet i Norrköping sa engelskaläraren till henne att hon borde satsa på att bli lärare.
– Jag hade själv tankar om att bli socionom eller lärare; jag ville arbeta med något samhällsinriktat, den saken var klar, berättade Danira.
Historia och religion är väldigt nutidsaktuella ämnen och företeelser för henne.
– CNG är en attraktiv skola. Jag inser förstås att det är programmens excellens som lockar eleverna och inte primärt historie- och religionsundervisningen. Men lärande är en process där såväl tider som flytt som religion/ideologi har stor betydelse, sa Danira Curovac.