Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jag tycker lite synd om skolministern – hon vet ju faktiskt inte

Man behöver vila frÄn nÄgon form av anstrÀngning för att verkligen kunna njuta vilan tÀnker jag i hÀngmattan. Att bara vila frÄn hemska nyheter rÀcker inte.

Varför Àr det sÄ viktigt?

Foto: Stephan Andersson

Krönika2024-08-18 17:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nog Ă€r det klokt inrĂ€ttat, att vila hela tiden Ă€r inte nĂ„gon vila utan bara ett sĂ€tt att vara. Ett efterlĂ€ngtat glas vin kan vara vĂ€ldigt njutbart men njutningen försvinner om man försöker uppnĂ„ den dagligen. Det Ă€r i sanning finurligt. Allt har sin tid dessutom, vi behöver fĂ„nga stunder och upplevelser. DĂ€r jag nu ligger i hĂ€ngmattan mellan vakenhet och dröm dyker bilder upp av mĂ€nniskor som skuttar runt med hĂ„var pĂ„ livets Ă€ng, jagandes stunder av betydelse. Det tycks mig som om en del har förstĂ„tt medan andra tycks jaga vind. 

SĂ„ ja, jag jobbar ibland pĂ„ olika sĂ€tt och med olika mening, ibland mycket privat och vid andra tillfĂ€llen mer offentligt. Jag fick tillfĂ€lle att förelĂ€sa om vĂ€rdegrundsfrĂ„gor i en skola nyligen. SĂ„ hĂ€rligt att möta pedagogers intresse! Nu undrar du kanske om dom verkligen ville lyssna pĂ„ en gubbe vid terminsstart. Visst, det kanske dom inte ville mest av allt men i mĂ„ngas ögon tyckte jag mig se genuint intresse. Jag blir glad nĂ€r jag möter pedagoger som utstrĂ„lar lust att verkligen möta varje elev! 

Den ideella organisationen Friends visar pÄ ett samband mellan mobbning/ krÀnkningar och skolresultat utifrÄn en undersökning man genomfört. Inget konstigt med det sambandet, vi presterar alla bÀttre om vi mÄr vÀl i en god kontext. Det oroar och stör mig att höra skolministerns reaktion, ja och det hon inte sÀger. LÀrare ska fÄ större befogenheter tycker hon, fler yrkeskategorier ska in i skolan menar hon. Efter att under 10 Är haft inblick i hur det ser ut med krÀnkningar och mobbning tycker jag mig vÀl förstÄ lÀget. De flesta krÀnkningar sker inte under lektionstid utan pÄ raster och pÄ nÀtet. För att pÄ ett bra sÀtt kunna vara med pÄ raster och reda ut saker ihop med eleverna krÀvs en viss personaltÀthet. MÄnga vuxna i vÄra skolor Àr vÀldigt bra pÄ sÄdant arbete och förstÄr betydelsen för eleverna. Befogenheter saknas inte! Mobbning Àr ett ord som inte finns med i styrdokumenten dÄ varje krÀnkning ska stoppas. Om vi vuxna reagerar pÄ varje krÀnkning uppkommer inga upprepade krÀnkningar mot nÄgon elev! Relativt ofta fick jag, som barn- och elevombud, kÀnnedom om utfrysningar och ofta sÄdana som var svÄrjobbade.

Man kan sĂ„klart inte tvinga elever att vara med varandra. Kloka skolor fixade rastaktiviteter sĂ„ att eleverna kom att hitta vĂ€nner via val av aktivitet, smart rent av! Att lyfta fram en tydlig vĂ€rdegrund och söka skapa lite av den sociala gemenskap lĂ€roplanerna talar om Ă€r betydelsefullt. Mycket av det frĂ€mjande arbetet handlar om att skapa relationer med eleverna och möjlighet till samtal. Att visa eleverna intresse! MĂ„nga vuxna i vĂ„ra skolor Ă€r bra Ă€ven pĂ„ detta men viss personaltĂ€thet krĂ€vs och ett tydligt fokus pĂ„ dessa frĂ„gor. NĂ€r det bara tjatas om kunskapsmĂ„l finns risk att vi tappar förstĂ„elsen för det tydliga sambandet; den elev som trivs och mĂ„r bra presterar bĂ€ttre, eller mĂ€nniskor som mĂ„r bra presterar bĂ€ttre Ă€n mĂ€nniskor som lever i utsatthet och stress. SĂ„klart, ge skolan resurser sĂ„ löser personalen rĂ€tt mycket och visa intresse för skolans vĂ€rdegrundsuppdrag! Man mĂ„ Ă€ven begrunda att vĂ„ra barn med tiden ska ut pĂ„ livets Ă€ng och jaga meningen med sin stund pĂ„ jorden. 

Jag hörde om att den fantastiske författaren Teodor Kallifatides vid tillfĂ€lle övervĂ€gde att inte hĂ€mta in tidningen. Nog förstĂ„r man kĂ€nslan av att inte orka vilja veta. SĂ„ hade han kommit att minnas sin fars ord ”den som inte lĂ€ser tidningen Ă€r och förblir dum i huvudet”, typ. Ja nu handlar det ju inte bara om tidningar, vi behöver veta om vĂ€rlden men det Ă€r inte nog med att bara ta till sig, vi behöver tĂ€nka och försöka förstĂ„ dessutom. Hur lĂ€r vi oss tĂ€nka klokt? LĂ€rde du dig det i skolan? Barn behöver fĂ„ samtala, bli lyssnade pĂ„ och fĂ„ tillfĂ€lle att övervĂ€ga dilemman. Barn behöver behövas! Barn behöver finnas i en vĂ€rdegrundad kontext. Barn behöver inte en problemfri uppvĂ€xt för att lĂ€ra sig tĂ€nka klokt. Erfarenheter av att problem kan lösas behöver barn tror jag. Att bara ta till sig fakta utan att kunna sortera Ă€r som att lĂ€gga flera pussel samtidigt!

NĂ€r jag vaknar i hĂ€ngmattan, efter en sömn mellan dröm och verklighet finner jag mig tycka lite synd om skolministern. Hon vet ju faktiskt inte inser jag. Kanske fick hon aldrig lĂ€ra sig att lyssna pĂ„ andra som vet och kan. Kanske tror hon att hon mĂ„ste ”lĂ„tsaskunna”? Även en egensinnig gubbe som jag har förstĂ„tt att ta tillvara andras klokskap. Allt jag förstĂ„r och vet har jag lĂ€rt mig av andra, sĂ„klart!