Det fanns utan tvekan värden som var viktiga för far vilket jag kom att förstå utifrån många samtal. Många i fars generation ville likt honom att vi kollektivt aldrig skulle glömma krigets fasor. Pappas allvar i detta fastnade i mig.
Joe Biden är nu president. Jennifer Lopez sjöng ”this is your land” och allt var väldigt vackert och pampigt. Val av ledare är en viktig sak även om folket inte alltid väljer rätt eller det gör dom ju men utfallet kanske inte blir så bra. En demokrati behöver en grund i ett bildat folk därav skolans viktiga uppdrag. I skolans läroplan kan man läsa:
”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.”
Hur väl skolan lyckas med detta uppdrag mäts inte och samtalas sällan. Ses detta möjligen som mindre viktigt än resultaten i matematik, ja troligen. Man kan vidare läsa:
”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som skolan ska gestalta och förmedla”
Hur går det med den saken? Finns det sätt att mäta utfall, vilka metoder används? Förväntningarna på skolor är omfattande enligt läroplanen;
”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet.”
Det var kanske inte så konstigt att skolkommissionen 1946 framhöll att ”skolan ska bidra till samhällets ekonomiska, sociala och kulturella utveckling och främja ett demokratiskt samhälle.” Ett uppdrag som lever kvar.
”Skolans mål är att varje elev
• kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter • respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet • tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv. ”
Även om detta är tydliga mål ges inte betyg. Det ses inte som ett ämne, alternativt fler, vilket betyder att dessa förmågor riskerar att inte ses som lika viktiga. Möjligen tänker vi att dessa förmågor inte kan förmedlas, att detta är mer personliga förmågor. Ändå finner jag att jag under mitt liv på olika sätt faktiskt fått lära mig delar av detta även om det i liten omfattning skett just i skolan.
Kanske var det dessa värden pappa hoppades ge mig tillgång till när han puttade iväg mig till den söndagsskola som erbjöds i församlingen. Jag minns inte så mycket av den men har en vag känsla av mästrande och sånger jag inte kunde. Just i denna tid ges möjlighet till söndagsskola digitalt inser jag när jag lyfter blicken.
Grunden till de värden vi kommer att omfatta och hur vi ser på världen läggs i den familj man växer i. Därtill kommer nya erfarenheter från skola, fritidsaktiviteter, vänskapsrelationer m.m. Skolan och förskolan är ändå den gemensamma bas alla barn kommer i kontakt med. En viktig möjlighet att ge barn goda erfarenheter av sampel med andra och förståelse för olikheter.
Nu är det ju inte så att jag vill ge barn än fler betyg att kämpa med men jag skulle gärna se att de värden som kommer till uttryck i läroplanen lyfts fram som en viktig del av skolans uppdrag. Men så tillhör jag ju den envisa grupp som ser allvarligt på allas lika värde. Nog vet jag att somliga mäter människors värde på annat sätt. Men pappa har sagt att alla människor är lika mycket värda så det så!