Man brukar ju säga att vi alla föds som original men dör som bleka kopior.
Detta är konstigt då jag, och många med mig, inte har så mycket övers för kopior. Vi gillar originella saker, individer och företeelser. I detta sammanhang kan det ibland bli lite tröttsamt att resa runt i landet och se och höra om alla dessa kommunslogans.
Vi vet ju alla att industrins vagga – den ligger i Finspång. Allt som kom efter det kan ju betecknas som kopior på originalet.
Alla kommunslogans som på något sätt antyder att de är ursprunget, anledningen, förklaringen eller argumentet till något som har med industrins vagga, dess uppkomst eller produktion att göra, är ju då på ett eller annat sätt en kopia.
Vi vet ju alla att det i alla tider har vimlat av ”arbetshästar” i Finspång. Det var en förutsättning för att bygga upp industrin.
Därför är det nästan lite provocerande när de i Vallentuna stoltserar med att ”Här är var femte invånare en häst” eller som i Katrineholm där man talar om ”Industristaden”. Vidare rullar det på med exempelvis Markaryd som skryter om att ”där hjulen alltid snurrar”. I Finspång har det snurrat under århundranden. Sen vet ju alla att Louis de Geer en gång i tiden valde Finspång. Temat på kända personer som väljer en stad har man uppmärksammat i Kristinehamn som kontrar med att ”Picasso valde Kristinehamn- Välkommen du också”. I Bengtsfors menar man att det är där som ”Goda idéer forsar fram”.
Säg det till alla högutbildade i Finspång som har kommit på alla geniala idéer under åren för att hålla svensk industri på högvarv. Många har säkert hört Borås slogan ”Fullt blås- Borås”.
Vad tror ni glasblåsarna i Rejmyre säger om det?
Nej, dessa bleka kopior kan åtminstone jag klara mig utan. Då får de kommuner som går sin egen väg lite större respekt. De som sticker ut och säger som det är. Pajala – ”här får man vara ifred” far inte med osanning på något sätt. Falköping – ”Sveriges Kotätaste kommun” är säkert också sann. Jag är dock osäker på att dessa två slogans inte genererar vare sig tillväxt eller fler kommuninvånare. Ser man slogans som ”Malung – 41 kvadratmil med utveckling”, ”hårda bud i Mellerud” eller ”Gislaved – kommunen på G” så blir det ännu mer tveksamt till deras bidrag till attraktivitet, nyfikenhet och tillväxt. I sådana lägen känns det tryggt att bo där allting en gång började. I originalet och vaggan av nationens industriella utveckling. Då behöver man inga flashiga slogans.
Det räcker med att kort och gott konstatera – Finspång! Då vet alla vad det handlar om!