Varje dag när Markus åker till sitt företag är det med en lätt oro i magtrakten. Under senare tid har han vid upprepade tillfällen tvingats åka till sin sons skola för att hämta honom. Sonen, Eric, går i årskurs 3 och hamnar ofta i konflikter med andra barn. Det blir svårt för vuxna på skolan att nå honom när han blir riktigt arg och man väljer då att ringa till Markus eller Erics mamma Maria.
Eric har svårt att sitta still i skolan och blir dessutom lätt arg i relation till skolkamrater. Fotbollsträningarna fungerar bra men i skolan blir det ofta svårt.
När Markus pratar med sin son på kvällen blir sonen ofta ledsen. Det brukar börja med att han talar om hur dumma dom är i skolan men sedan landar skulden på honom själv.” Det är nått fel på mig pappa, alla hatar mig”, kan han säga vilket gör att Markus själv får kämpa med tårarna. Sedan lovar Eric bot och bättring men det är svårt att lova nåt man inte själv förmår. I årskurs 1 fanns en resursperson som fanns med som stöd för Eric på raster och följde med honom till ett annat rum när han tappade koncentrationen under olika lektioner. Av någon anledning försvann resurspersonen till årskurs 2 och sedan dess har allt varit kaos.
Frida går i samma klass som Eric och de känner varandra sedan förskolan. Frida drabbas ofta när Eric blir arg och kallar henne saker som hora och tjockis. Egentligen har inte Eric något emot Frida men det är ofta hon som säger åt honom att sluta och det har han svårt att ta. Troligen lider Frida lite med Eric när hon ser hur dåligt det blir. Lektionerna är ofta stökiga och några andra grabbar håller också på eller, kanske, dras igång av Erics olika upptåg i klassrummet. För Frida är det jobbigt när folk är arga och skriker vilket även läraren gör mellan varven. Frida som förr älskade skolan har börjat säga att hon inte vill gå till skolan. Fridas föräldrar har krävt att skolan ska få kränkningarna av henne att upphöra då de naturligtvis är oroliga. Skolan har svarat att man ”jobbar på det” men allt har fortsatt.
Klassens lärare har börjat känna sig misslyckad och efter många försök att få stöd blir läraren hemma och det ryktas att ”hen har gått i väggen”. Med vikarie i klassen blir allt bara än värre och allt fler vårdnadshavare hör av sig till skolan. En Facebookgrupp bildas av föräldrar där olika hårda sanningar om skolan delas. Oron sprider sig.
Katten på råttan , råttan på repet
Erics pappa Markus läser på Facebook om elever som gör som de vill, elever som borde stängas av eller flyttas till annan skola. Markus och Maria söker hjälp via BUP och får veta att det är två års kö. Eric själv berättar att han nog ”har något” och trevar bland några bokstavskombinationer. Oklart varifrån han fått den tanken.
Markus skriver långa mail till rektor men utan att riktigt veta vad han kan kräva. De svar han får är korta och formella. Erics föräldrar känner skuld, borde de gjort något annorlunda? Erics mamma sjukskriver sig för att vara med i skolan, för att göra något utan att veta vad.
Katten på råttan, råttan på repet…
Svårigheter har en tendens att med tiden bli alltmer komplexa. Något som trasslar ihop sig och blir allt svårare att reda i. Samtidigt framförs enkla lösningar i media. Det pratas om hårdare tag, att föräldrar inte tar sitt ansvar. En del tycker att lösningen finns i att lärare ska få ta tag lite hårdare i elever och åter andra vill att man flyttar bort störande elever, oklart vart. Sånt säger ingen om sitt eget barn såklart. Älskade ögon ser sitt barn goda.
När elever inte kommer till sin rätt i skolan kommer de att känna skuld, reagera med att slå tillbaka eller vända smärtan inåt. När skolan inte fungerar drabbar det hela familjen. Att inte passa in, duga eller bli sedd även för sitt goda kan leda till handlingar som i omvärldens ögon ser ut som elakhet eller ren ondska.
En del barn med svårigheter har ändå föräldrar som kämpar för dom och förmår skapa även goda stunder. Det stödet har inte alla barn.
Långt senare när ingen orkar ta reda på hur det blev som det blev finns alltid dom som har enkla svar. Med enkla svar kommer skuld och sällan verkliga lösningar. Hur hamnade pistolen i 14-åringens hand? Varför tog 12-åringen livet av sig?
Katten på råttan, råttan på repet.