Den tredje november 2021 stämplades ett medborgarförslag in på kommunkansliet i Finspång. Bengt Folkestad hade använt sig av möjligheten att som enskild kommunmedborgare lägga konkreta förslag om saker och ting som de folkvalda politikerna i fullmäktige borde åtgärda/uppmärksamma/ta tag i. Möjligheten att lägga medborgarförslag infördes genom en ändring i kommunallagen 2002. Syftet med reformen var att "vitalisera demokratin" som det heter i mer högtidliga sammanhang. I verkligheterna är det dock högst tveksamt om det är särskilt vitalt i alla lägen.
Bengt Folkestads mission var att "minska risken för olyckor vid Grosvad" genom att bland annat sänka hastigheten på Butbrovägen till 30 kilometer i timmen och att bygga en refug vid T-korsningen Grosvadsvägen/Storhagsvägen samt att rondellen vid infarten till Grosvad utmärks med en tydlig vägskylt. Bengt Folkestad hänvisar till att höga fordonshastigheter i området i kombination med flera övergångsställen, många barn och ungdomar och en ökande besöksfrekvens gör att risken för olyckor och tillbud har ökat.
Medborgarförslaget syns i de kommunala protokollen den 7 december 2022 då kommunstyrelsen har berett frågan om trafiksäkerheten på Grosvad.
Förvaltningens tjänstemän skriver i sitt förslagsbeslut till politikerna: "Utifrån att förvaltningen har fått i uppdrag av kommunstyrelsen att ta fram en ny detaljplan för bostäder, för del av fastigheten Grosvad 1:1, vid korsningen Storhagsvägen-Grosvadsvägen ses fördel att utifrån ett helhetsperspektiv även samordna trafiksäkerhetsåtgärder i området med kommande exploatering. Med ovanstående som bakgrund föreslås att medborgarförslaget inkluderas i den fortsatta planeringen för trafiksäkerhetsåtgärder i området." Kommunstyrelsens beslut blir att föreslå kommunfullmäktige (som är den instans som bestämmer i sådana här frågor) att "anse medborgarförslaget besvarat."
Att anse att ett medborgarförslag ska "besvaras" är ett sätt att på det förvaltningspolitiska språket säga något i stil med att "vi arbetar redan med de frågor som tas upp i förslaget och det bör därför inte rakt av avslås men inte heller bifallas i den utformning som det har." Att "besvara" istället för att "avslå" förslag kan ibland uppfattas som ett lite fegare/snällare sätt att säga nej. Men det kan också uppfattas som ett erkännande instämmande; frågan som förslagsställaren lyfter fram är angelägen och vi i förvaltningen arbetar redan ungefär i den riktning som medborgarförslaget åsyftar. Typ.
När kommunstyrelsens beslut från den 7 december 2022 nådde fram till kommunfullmäktiges möte den 25 januari 2023 så skickades ärendet tillbaka (återremiss) till kommunstyrelsen. Inge Jacobsson (M) och Torgny Maurer (SD) är bland dem som agerar för att det behövs bättre utredningar och mer fakta. I fullmäktige krävs inte majoritet för att kunna besluta om återremiss. Det räcker med att minst en tredjedel av de tjänstgörande ledamöterna begär en återremiss för att det ska bli fullmäktiges beslut. Att denna möjlighet finns är en del av de "minoritetsskydd" som finns i kommunallagen. En minoritet ska kunna skicka tillbaks en fråga - återremiss - för ny beredning. Vilket alltså blev fallet när det gäller Bengt Folkestads medborgarförslag om trafikproblemen på Grosvad.
När kommunstyrelsen behandlade återremissen tidigare i höstas hänvisar man till utredningar som bland annat visar att:
- Endast en olycka har inträffat på Grosvadsvägen med lindriga skador. På Storhagsvägen finns ingen olycka inrapporterad.
- En hastighetsmätning på Storhagsvägen visar att medelhastighet hos 85 procent av fordonen är 44 km/tim (skyltad 40 km/tim) vilket är inom ett acceptabelt värde enligt flertalet kommuners riktlinjer och Trafikverket.
- ÅDT (årsmedelsdygnstrafik) är på 247 fordon vilket anses som ett lågt antal fordon på vägen.
- Grosvadsvägen är bara 7meter bred och kan inte beläggas med refug i dagsläget.
Kommunstyrelsen föreslog att fullmäktigemötet som hölls på Luciadagen tidigare i veckan skulle avslå medborgarförslaget. Hur det gick? Fullmäktige avslog Folkestads förslag efter två års kringelikrokande. Folkestad kommer nog ändå (men av helt andra skäl) att få rätt vad det lider. När detaljplanearbetet och bostadsbyggandet väl kommer i gång i Grosvadområdet så kommer vägar och korsningar och rondeller att påverkas. Frågan är förstås hur många av oss som lever då den dagen kommer?