Tyckte mig höra ett skrattande frÄn ovan men det kan ha varit nÄgon glad fÄgel, vill inte verka tvÀrsÀker. Ibland Àr sanningen inte sÄ viktig och ibland krÀvs det fantasi för att förstÄ saker rÀtt. SÄ jag lÄter dom flyga överallt detta vardagsknog och om nÄgon liten hÀxa stannar till vid min dörr ger jag gÀrna av mitt godisöverflöd. Kanske kommer dom med en lÄngskaftad hÄv dessa tider. En behöver ju inte var dum bara för att en Àr en hÀxa eller?
Min barndoms pĂ„skfirande var rĂ€tt likt julfirandet. Samma mat, om Ă€n fler Ă€gg och samma tvĂ„ firare. Pappa och jag. Han fixade allt och brukade efterĂ„t sucka över att alla saker sedan skulle plockas bort. Han fick diska och Ă€ven om jag erbjöd mig gjorde han det hellre sjĂ€lv sĂ„ det blev rĂ€tt. NĂ€r man ska lĂ„ta nĂ„gon anna göra saker mĂ„ste man nĂ€mligen finna sig i att allt inte blir precis sĂ„ som man sjĂ€lv skulle ha gjort det. NĂ€r jag vĂ€l fick hjĂ€lpa till med nĂ„got kĂ€nde jag hans blick i ryggen. Vaksam. Ăn idag gillar jag inte nĂ€r nĂ„gon granskar det jag gör, jag granskar hellre sjĂ€lv och jag Ă€r alls inte okritisk vill jag pĂ„stĂ„. Det dĂ€r var jobbigt i skolan minns jag, just nĂ€r lĂ€raren kom till min plats och tittade pĂ„ det jag gjorde, vaksamt! Jag var rĂ€dd att göra fel och att inte duga. Möjligen, tĂ€nker jag nu, Ă€r jag fortfarande rĂ€dd att inte duga. Barn som Ă€r rĂ€dda att inte duga mĂ„r inte vĂ€l av den kĂ€nslan och den Ă€r inte sĂ€rskilt bekvĂ€m i vuxen Ă„lder heller.
Jag lÀser rapporter om vÄld och hot i skolan. Mot vuxna. Men arbetsmiljön Àr en gemensam frÄga för sÄvÀl barn som pedagoger och barn utsÀtts i oÀndligt högre omfattning. Det betyder ju dÄ inte att vuxnas arbetsmiljö Àr oviktig men det Àr som sagt en gemensam frÄga. De barn som utsÀtter vuxna Àr vÀldigt fÄ och de flesta gör aldrig nÄgot sÄdant. Det blir sÄ lÀtt att börja tala om att elever inte visar respekt trots att det handlar om ett fÄtal. Sedan bör man minnas att Àven detta fÄtal har sin historia. Den som vill förstÄ behöver ha lite fantasi och inlevelseförmÄga. Oklart var man införskaffar sÄdana förmÄgor men en del har gott om just dessa sÄ vi övriga fÄr vÀl gÄ med hÄven.
Det Ă€r en konst att gĂ„ i andras skor, ja det Ă€r vĂ€l ofta praktiskt rent omöjligt men nu menar jag sĂ„klart att âsĂ€tta sigâ in i andras situation. Som nĂ€r författaren försöker sĂ€tta sig in i hur tĂ€nkta personer kan agerar och varför. Jag tĂ€nker mig att den gode författaren försöker gĂ„ lite i de olika karaktĂ€rernas skor och att det alls inte alltid Ă€r bekvĂ€mt. Det Ă€r inte bekvĂ€mt att sĂ€tta sig in i andras bevekelsegrunder. Ofta lĂ€ttare att döma frĂ„n sidan. Som en fotbollsdomare eller nu var jag kanske orĂ€ttvis. Kloka fotbollsdomare försöker sĂ€tta sig in i spelares tankar och kĂ€nslor. Kanske pratar den gode domaren lite med den upprörde spelaren, kanske lĂ„ter hen bli det gula kortet utifrĂ„n nĂ„gon slags förstĂ„else som stĂ„r över regelboken. För andra gĂ€ller bara regelboken. Nog Ă€r regler bra men undantagen kan vara avgörande. Som i barnuppfostran dĂ€r regler Ă€r hjĂ€lpsamma men undantagen det som skapar förstĂ„else och samsyn. För undantagen Ă€r viktiga och straff mot regelbrott leder inte alltid till lösningar. Man kan tvinga en hĂ€st till vatten men inte tvinga den att dricka.
Min bok innehÄller bÄde regler och undantag. Jag tÀnker nog att de undantag jag hoppas pÄ för min del vill jag gÀrna unna andra. Jag försöker, vill jag pÄstÄ, att vandra i andras skor mellan varven. Jag vet, det ser tokigt och snubbligt ut nÀr jag vandrar i 10-Ärige Kims skor men jag lÀr mig en del om balans.
Pappa var sÄ empatisk att han med lÀtthet intog andras perspektiv. Han behövde aldrig sÀga Ät sig sjÀlv att vandra i andras skor en stund. Han kunde gÄ dÀr i sina 44-or och ÀndÄ kÀnna med utsatta han mötte lÀngs vÀgen. Oklart var man införskaffar sÄdana förmÄgor men en del har, som sagt, gott om just dessa sÄ vi övriga fÄr vÀl gÄ med hÄven.