Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Demokratin fÄr aldrig tas för given

George Orwell skrev: ”Om det ska vara nĂ„gon mening med yttrandefriheten mĂ„ste den omfatta Ă€ven det som ingen vill höra.”

"Lars Vilks gick frÄn ord till handling genom sina konstverk. Han fick betala ett högt pris." Bilden Àr frÄn nÀr Vilks var pÄ Kronan i Norrköping.

"Lars Vilks gick frÄn ord till handling genom sina konstverk. Han fick betala ett högt pris." Bilden Àr frÄn nÀr Vilks var pÄ Kronan i Norrköping.

Foto: Leif Hallberg

Krönika2021-11-03 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Lars Vilks gick frÄn ord till handling genom sina konstverk. Han fick betala ett högt pris. Jag sÄg det med egna ögon. Livvakterna stod utposterade. Jag trodde vi hamnat bland vÀrdefull konst. SÄ var det kanske, Àven om mötet med Vilks lÀmnade största avtrycket. Jag förundrades över hur denna sympatiska mÀnniska kunnat provocera sÄ mÄnga. I Àrlighetens namn tÀnkte jag i början att hans konstverk var olÀmpliga för att sÄ mÄnga kÀnde sig krÀnkta. Reaktionerna visade hur fel jag tÀnkte. Oskyldiga mÀnniskor mördades i Vilks stÀlle.

Vilks vĂ„gade göra det majoriteten innerst inne önskar av politiker och media, vĂ€rna Sveriges demokratiska grundlagar. NĂ€r offentlighetens dörrar stĂ€ngdes för Vilks blev det tydligt att mĂ„nga högljudda missförstĂ„tt vilka samhĂ€llets fiender Ă€r. Genom konsten levandegjordes hyckleriet kring yttrandefriheten. Alltför mĂ„nga visade sig ha svĂ„rt att skilja pĂ„ offer och förövare. De som hotar, hatar, förföljer och begrĂ€nsar mĂ€nniskors friheter Ă€r alltid förövare, oavsett trosuppfattning. Vi ser det pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i samhĂ€llet, inte minst genom hedersförtrycket. ÄndĂ„ Ă€r det fĂ„ som vĂ„gar kĂ€mpa för demokratiska rĂ€ttigheter: att tro, sĂ€ga och skapa vad man vill, att klĂ€- och gifta sig med vem man vill. Politiker och media som smutskastar nödvĂ€ndiga debatter genom rasistiska beskyllningar bĂ€r ett tungt ansvar för vĂ„ldsutvecklingen i samhĂ€llet.

Enligt SĂ€po har islamisterna i Sverige ökat frĂ„n nĂ„gra hundra till flera tusen pĂ„ mindre Ă€n tio Ă„r. Det blev sĂ„ tydligt efter Vilks och polisernas tragiska död. Sociala medier tapetserades av hatiska kommenterar och tusentals gilla-markeringar. Hur kan mĂ€nniskor uttrycka glĂ€dje över mĂ€nniskors död? MĂ„nga pĂ„stĂ„r att de omkomna drabbades av guds straff. 

Alla bĂ€r subjektiva sanningar. De som dĂ€remot gör sin sanning till lag framför landets lagar eller anser sig föra guds talan bör bevakas. De Ă€r farliga. HĂ€r har etablerade religiösa föreningar ett viktigt uppdrag att sĂ€kerstĂ€lla sĂ„ tickande bomber blir omhĂ€ndertagna. 

Religionsfrihetslagen möjliggör att oliktroende lever sida vid sida. Det förutsĂ€tter en strikt uppdelning av politik och religion. Hur kan befattningshavare blunda för farliga vĂ„ldsbejakande strukturer? Kaos och inre stridigheter Ă€r vanligt i lĂ€nder med en svag statsapparat. Hur kan vi inte dra paralleller till vĂ€xande klan- och gĂ€ngkriminalitet? Vad Ă€r nĂ€sta steg, inbördeskrig mellan olika grupper? 

Minimikravet i Sverige mĂ„ste vara att respektera att religionen Ă€r underordnad rikets lagar. Det Ă€r hög tid att upprĂ€tta ett formaliserat samhĂ€llskontrakt. En punkt Ă€r att hĂ€delse inte Ă€r ett brott. De som vĂ€grar skriva under, eller bryter mot avtalet bör mötas av konsekvenser. Varför stĂ€ller vi inte de svĂ„ra frĂ„gorna: Varför vill de som förkastar allt som Sverige stĂ„r för bo just hĂ€r? Är det orimligt att villkora det Ă„trĂ„vĂ€rda? 

Politikernas viktigaste uppgift Ă€r att vĂ€rna medborgarnas trygghet. För att lyckas krĂ€vs kraftfullare Ă„tgĂ€rder mot de som upprĂ€ttar egna regler och rĂ€ttskipande i strid med landets lagar. Förföljelserna fram till Vilks död talar sitt tydliga sprĂ„k. Skillnaden pĂ„ att ogilla Vilks konst och att önska och gilla hans död för hans konst visar pĂ„ farliga krafter och det nödvĂ€ndiga i att individer vĂ„gar provocera och samhĂ€llet stĂ€lla krav. 

Vilks konst har blivit en symbolik för varför demokratin aldrig fÄr tas för given. Alla mÄste solidariskt kÀmpa för vilket samhÀlle Sverige ska vara i framtiden.