På jobbet fortsätter hysterin med bokslut, utvärderingar och ny planering. Jag har jobbat inom skolan i över 20 år, som lärare, rektor och skolchef och orsaken till hetsen är bedömning och betygssättning av ungdomars prestationer. Bedömningarna görs dessutom i
17 skolämnen, i en fas av livet då ungdomar är som mest känslomässigt instabila. De ska inte bara hantera känslor, tillhörighet och hormoner, de ska också bli bedömda i alla ämnen. Det är en kultur som vi sällan reflekterar över. Hur känns det egentligen att bli bedömd?
Som lärare bedömde jag elever regelbundet. Som rektor bedömde jag mina lärare och i min nuvarande roll bedömer jag rektorer.
“Vem är jag att bedöma min omgivning och klarar jag själv av att bli bedömd?”
Från soffan följer jag fotbolls-EM, samtidigt som jag scrollar igenom det oändliga flödet i sociala medier. Plötsligt dyker det upp en tråd om bedömning, men inte vilken bedömning som helst, utan en bedömningsmatris för semestern. Jag har alltid sett avkoppling och
semester som en av mina spetskunskaper, en självutnämnd mästare i att optimera ledigheten.
I min famn har jag här en bedömningsmatris i min paradgren semester.
Första området innefattar förmågan att planera semestern: För betyget E krävs “att du kan planera en semester med begripligt innehåll och med i huvudsak fungerande struktur samt viss variation”.
Mitt begripliga innehåll består av fotboll, fiske, litteratur och sovmorgnar. Det är begripligt, åtminstone för mig. Däremot faller jag igenom gällande struktur och variation. Variationen under EM är att vända på kudden, byta kanal och vid ett tillfälle byter jag faktiskt soffhörn.
Den vardagliga strukturen är som bortblåst. Snart har jag glömt bort vilken veckodag det är, om det är dags för frukost eller middag eller när jag duschade senast. Jag blir en semesterspillra och får således ett F i betyg i denna kategori.
Nästa område handlar om “att använda metoder, livsmedel och grillutrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.”
Som den traditionsbundna och självförhärligande man jag är, värderar jag mig som en grillmästare av Guds nåde, en hejare på korv, kött och grönsaker, som gör barnen mätta och belåtna.
Detaljen med säkerhet och funktion är svårare. Otyget att maxa kolbädden genom att spruta tändvätska i efterhand på elden, är inte snällt mot ögonbrynen. Jag har också en tendens att tappa glödande verktyg på snustorra gräsmattor, vilket knappast brandkåren rekommenderar. Summa summarum, det blev ett rungande F även inom detta område.
Slutligen handlar det om “att planera och genomföra friluftsaktiviteter med viss anpassning till skiftande miljöer. Dessutom kan du med viss säkerhet orientera dig i okända miljöer”. Här fallerar jag totalt. Jag minns med förfäran hur jag tappade bort barnen under en kanotfärd i skymningen och att jag i panik fick larma sjöräddningen innan de bekymmerslösa ynglingarna återvände till bryggan. Jag minns också fisketuren då jag överraskades av ett våldsamt åskväder. Självklart strejkade båtmotorn och jag tvingades ro i en halvtimme innan jag som en genomdränkt rädd katt nådde land igen.
De som känner mig väl hånler åt min oförmåga att orientera i okända miljöer. Jag klarar inte ens orientering i kända miljöer. För er som missade krönikan jag skrev för 4-5 år sedan, kan jag skamset erkänna att jag sprang vilse på en ö, trampade i koskit och fick Östergötlands alla flugor som sällskap i färden genom terrängen. Det blir ett rungande F även i denna gren.
Kanske är jag blott ett semesterfiasko. Kanske är min hybris omotiverad. Kanske är jag bättre på att jobba och bedöma andra än att själv bli bedömd.
Men… Nu är det snart semester och trots underkänt i samtliga grenar, sjunker jag förnöjsamt ner i soffhörnet, ser klart på fotbolls-EM och masar mig därefter till solstolen eller hängmattan för att göra det jag är bäst på, konsten att göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt.
Där är jag ohotad. Utmaningen ligger i att undvika liggsår, söndersvedda ögonbryn, skogsbränder och skallgångskedjor. Den här sommaren ska jag verkligen lyckas, eller åtminstone göra ett försök att uppnå godkänt betyg.