Vem sätter gräns för privatiseringar?

Norrköping2002-03-05 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med stort intresse har jag tagit del av de rapporter som levererats i media (tidningar, TV och radio) angående nedläggningen av Matteusskolans högstadium. Det finns några frågor som i inte har ställts, men som torde vara relevanta i sammanhanget.
Var sätts gränsen? Det vill säga om Hagaskolan också utmanas av privata intressen, kommer även den skolan att läggas ned? Om Djäkneparksskolan utmanas av aktiebolag kommer även denna kommunala skola att läggas ned? Listan skulle kunna göras lång! För som det framställs i media, från företrädare av olika politiska partier och höga tjänstemän, är det endast för privata aktiebolag att starta skolor så får man de medel man behöver. Med andra ord blir frågan: kommer de folkvalda och de ansvariga tjänstmännen att göra de kommunala skolorna till ett fullgott alternativ?
Var sätter ni gränsen för privatisering, ni folkvalda och ni tjänstemän med stor makt (fast ej folkvalda) och vad har ni för plan för den kommunala skolan?
Med ovananstående i tanken, undrar man vilken plan som finns för att göra de kommunala skolorna till ett fullgott alternativ? Detta i relation till de privata, där bland annat aktieägarna ska ha sin del av vinsten. Rent demokratiskt kan man även undra om det politiska parti som sitter vid makten, verkligen har fått mandat av väljarna att privatisera den kommunala skolan. Privatisering av kommunala skolor i stor utsträckning tycks kunna bli verkligheten, då etablerandet av privata skolor gör att kommunen lägger sig platt på rygg. För det som signaleras och syns utåt är försämringar och nedskärningar i den kommunala skolverksamheten, vilket sedan tycks bli ett legitimt skäl att privatisera.
Ven sätter gränsen för privatisering och vem möjliggör en privatisering av skolverksamheten?
Det finns några fiskar som lurar i vassen i det som händer. Ja inte direkt i vassen, de är faktiskt pådrivande i dessa frågor. Jag menar de ledande tjänstemän som förbereder beslut och är med som en viktig part i beslutsprocessen. Givetvis deltar dessa tjänstemän inte i själva besluten, men deras vikt i processen fram till beslut är stor. Hur mycket påverkar deras ideologiska tankar det som sker? Hur villiga är dessa tjänstemän att i realiteten ta upp kampen mot privatiseringsvågen av skolor i Norrköping?
Har de folkvalda fortfarande makten?
Ovanstående punkter är ytterst relevanta, då ett av Norrköpings kommunalråd har uttryckt att han kan tänka sig 50% privata skolor och 50% kommunal skolor. Ett annat kommunalråd säger att det räcker nu.
Detta torde medföra att det som elever, föräldrar och personal upplevt på Matteusskolans högstadium, i framtiden kommer att få upplevas av många elever, föräldrar och lärare i Norrköpings kommun. VAR SÄTTS GRÄNSEN OCH VEM SÄTTER DEN, DE FOLKVALDA?
Läs mer om