Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Velig debatt om regionflyg

Kungsängen borde vara länets flygplats, skriver Stig Sundström.
FOTO: JANNE FORSBY

Kungsängen borde vara länets flygplats, skriver Stig Sundström. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2004-11-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Östergötland har en väl rustad regionflygplats. Kungsängen heter den. Den fyller behov för mycket långt framöver. Tyvärr vill inte Linköping överlåta sin Saabfabrik på Köpenhamn till Kungsängen, trots det starka kravet numera på flyg från endast en flygplats i länet. Politikerna i Linköping vill inte böja sig, de försvarar fortsatt konkurrens. Schackrandet kan till slut hota båda flygplatserna.
Politiker, näringslivs- och handelskammarfolk m fl driver en debatt som är besvärande historielös. Ingen tycks minnas att Kungsängen gjordes till regionflygplats vid 1980-talets början. Landshövding Per Eckerberg lämnade över stafetten för den goda idén till sin efterträdare Göte Svensson. Redan då begreps att flyget sköttes bäst från en flygplats. I sådan insikt beslöt Norrköping med Karl-Erik Wernersson och Folke Görs, Luftfartsverket, 1982 att bygga en ny stationsbyggnad på Kungsängen. Senare fortsattes stärkandet av regionflygplatsen med banförlängning. Då i mitten av 1980-talet hade begreppet "Norrköping som regionflygplats" blivit uttryck för att de båda städernas samförståndsanda.
Efter åratals arbete med att nå detta mål strulade ändå Linköping/Saab. Det flögs en hel del därifrån på Köpenhamn. Saab sa att det flögs reservdelar till flygplan SF 340:s kunder. Snart avslöjades dock att allt fler reservdelar konverterades till människor. Sådana kunde ju hänga med när planen ändå flögs till Köpenhamn! Efter den starten lierade sig Linköping med Saab och bytte samarbete kring Kungsängen med konkurrens.
Dagens facit pekar tydligt på att det är fel med det uppdelade Köpenhamnsflyget på två flygplatser. Trots det satsar Linköping hundratals miljoner på Saabfältet och fortsätter konkurrera. Kommunalrådet Lena Micko, Linköping, vill med kommunalrådet Mattias Ottosson, Norrköping, samsas om ett bolag.
Inom det ska det som idag flygas från två banor drygt fyra mil från varandra och skötas två flygplatser. Det här ses som en dålig lösning, menar de som förordar koncentration till en plats. En sund bedömning ur operativt och ekonomiskt perspektiv pekar säkert på att det senare är rätt lösning. Det hummas och velas i debatten om vilken flygplats som ska användas, samtidigt som alla vet att Kungsängen är att helt moget alternativ att sköta det länsgemensamma flyget. Fast ingen träder fram och kräver att det är det som ska väljas.
Läs mer om