Velig debatt om regionflyg
Kungsängen borde vara länets flygplats, skriver Stig Sundström. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Politiker, näringslivs- och handelskammarfolk m fl driver en debatt som är besvärande historielös. Ingen tycks minnas att Kungsängen gjordes till regionflygplats vid 1980-talets början. Landshövding Per Eckerberg lämnade över stafetten för den goda idén till sin efterträdare Göte Svensson. Redan då begreps att flyget sköttes bäst från en flygplats. I sådan insikt beslöt Norrköping med Karl-Erik Wernersson och Folke Görs, Luftfartsverket, 1982 att bygga en ny stationsbyggnad på Kungsängen. Senare fortsattes stärkandet av regionflygplatsen med banförlängning. Då i mitten av 1980-talet hade begreppet "Norrköping som regionflygplats" blivit uttryck för att de båda städernas samförståndsanda.
Efter åratals arbete med att nå detta mål strulade ändå Linköping/Saab. Det flögs en hel del därifrån på Köpenhamn. Saab sa att det flögs reservdelar till flygplan SF 340:s kunder. Snart avslöjades dock att allt fler reservdelar konverterades till människor. Sådana kunde ju hänga med när planen ändå flögs till Köpenhamn! Efter den starten lierade sig Linköping med Saab och bytte samarbete kring Kungsängen med konkurrens.
Dagens facit pekar tydligt på att det är fel med det uppdelade Köpenhamnsflyget på två flygplatser. Trots det satsar Linköping hundratals miljoner på Saabfältet och fortsätter konkurrera. Kommunalrådet Lena Micko, Linköping, vill med kommunalrådet Mattias Ottosson, Norrköping, samsas om ett bolag.
Inom det ska det som idag flygas från två banor drygt fyra mil från varandra och skötas två flygplatser. Det här ses som en dålig lösning, menar de som förordar koncentration till en plats. En sund bedömning ur operativt och ekonomiskt perspektiv pekar säkert på att det senare är rätt lösning. Det hummas och velas i debatten om vilken flygplats som ska användas, samtidigt som alla vet att Kungsängen är att helt moget alternativ att sköta det länsgemensamma flyget. Fast ingen träder fram och kräver att det är det som ska väljas.