Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Världsrekord i inkompetens

Landhövding Björn Eriksson är flitig värre inte bara när det gäller invigningar. Han är också meste myndighetsdebattören i hela landet.  Foto: Niclas Sandberg

Landhövding Björn Eriksson är flitig värre inte bara när det gäller invigningar. Han är också meste myndighetsdebattören i hela landet. Foto: Niclas Sandberg

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2008-05-02 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För att planera en förbifart för E22 vid Söderköping har hittills all logik saknats. Innan en plan får ett innehåll av olika förslag på lösningar skall en miljökonsekvensbeskrivning, MKB utföras. Detta har inte gjorts i den nu långt framskridna reklamkampanjen för en båtlyft i Göta kanal. Tre chefer har i sammanhanget utnämnt sig till kandidater för världsrekordet i inkompetens. Första pristagare är tveklöst Landshövding Björn Eriksson, som sitter som ordförande i styrelsen för Göta kanal AB, där han har tagit som sin uppgift att driva frågan om att det skall byggas en båtlyft. Kandidat till andra plats är Vägverkets GD Ingemar Skogö, som har satsat skattepengarna på att utan föregående konsekvensbeskrivning en båtlyft. Istället borde vägverket sett till att bygga rondeller i vägkorsningar i nuvarande genomfart för E22. De tusentals stopp och starter som bilar gör här vid rödljusen dygnet runt är förödande för Söderköpingsbornas hälsa.Idékläckaren själv kanaldirektören Claes-Göran Österlund tar tredjepriset. Han har glömt bort att Göta kanal skall vårdas och bevaras som ett värdefullt riksintresse för kulturminne. Det värsta med resonemanget i planens "konsekvensbedömning" är nedvärderande påståenden om Göta kanals värde som kulturminne med medvetet förringande av det skadliga ingreppet och försök till att förhöja dess värde för kulturmiljön genom att påstå att: "Ny användning får heller inte allvarligt påverka kulturintresset Göta Kanal. En båtlyft som den nu är tänkt, kan bli ett historiskt byggnadsverk för Göta Kanal och skulle därmed kunna ingå i riksintresset". En passande replik för en stand up-komiker.
Läs mer om