Var finns handlingskraften?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Till Hageby-Navestad, Ektorp-Vilbergen, Lindö-Smedby .Av detta tycker man att något borde vara färdigt och använt. Spårvägsutbyggnaden under 1980 talet ute i Europa och USA var förebilder kapacitetsstarka och moderna system. ?Light rail? var dess nya begrepp, enligt den tidens spårvägsdiggare.
Trots lockelsen
Sossarna och vänsterpartiet lovade Navestadsspårvagn i valet 1991, men de förlorade valet trots denna lockelse.
Sedan dess har det inte varit något allvar vad gäller spårvägsfrågan. Under senaste året har producerats nya tänkbara linjeutbyggnader, till Ålestad-Ensjön, Ingelsta, Söderköping och Linköping. Det är inte precis tänkt för morgondagen det heller.
VTI-forskare
Sammanfallande (nästan) höll ett par VTI-forskare nyligen föredrag i Norrköping om spårvägens renässans i Europa och USA och lade fram översiktsplan för kommunen med bl.a spårvägsvisionen till Marby-Unnerstad-Djurön.
Vid forskarnas föredrag berättades det om att det överförda begreppet?Light rail? fortfarande är lika aktuellt idag. Nu börjar det om efter två decennier.
Visst vore det tjusigt med ett modernt, bekvämt och snabbt spårvägsset från centrum ut på egen vall runt det inre av Bråviken mot Djurön, fast med det låga politikerinitiativet i spårvägsfrågan fortsätter tidsperspektivet för alla ideér om nätutbyggnad att var mycket långt borta.
Politikerna och stadsplanerarna i Norrköping sitter med en kortlek linjevisioner utan att veta vilket kort som kan spekas ut först.
Det finns väl inte någon beredskap, varken ekonomisk eller annan för spårvägsutbyggnad i Norrköping, eller så är det på det viset att politikerentusiasmen inte räcker till.
Campus etablering
Inför Campus etablering i Norrköping återuppväcktes ideén med spårvagn på Kungsgatan, det skulle bli en förbättring av nätet i centrum, en återkomst för ringlinjen med spår på gatan som vid Norr Tull och Söder Tull, där man kan svänga både höger och vänster.
Det kan vara till nytta i många olika avseénden .
Ett mera komplett nät med flera körriktningar som lockar fler resenärer.
Och en annan plusfaktor, färre bilar kommer att använda Kungsgatan eftersom spårvagnen försvårar deras framkomlighet.
Det är helt säkert ärade politiker; Kungsgatan borde ligga bra till spårvagn nu!