Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikproppar efter dålig trafikpolitik

Norrköping2007-04-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Östra promenaden befaras bli ett problem för Norrköpings snabbtågscentrum. Den hindrar, som den är, bekväm tillfart till tåget. Det eviga bilköandet har sitt ursprung i Butängens industrialisering för många decennier sedan. Folk bodde - och bor - på stans ena halva och jobbade på den andra. Strömmen och järnvägen skiljer halvorna åt. Det pendlades med successivt allt fler bilar. Östra promenaden och Hamnbroleden bär en stor del av arbetsresorna. Även andra gator, exempelvis Kungsgatan, fick liknande problem av samma orsak.
Vid 1990-talets början blev det helt fritt för etablering av stormarknader på Ingelsta. Den eran har nyss kulminerat i en kritiklös explosiv utbyggnad. Tidigare brukade miljögrupper och politiker protestera mot ohämmad etablering med tanke på konsekvenserna i form av kundresornas tjocka trafik och farliga avgasutsläpp. Men nu har det varit tyst om det, trots att det varit lätt att räkna ut att trafikströmmarna nu blir avsevärt stridare. Rikstrafik fastnar nu också i proppar på norra infarten. Några nya avlastningsleder finns inte i sikte.
Trots trettio års dåliga erfarenheter, trafikpolicyn är efterbliven! Politikerna är nu istället fullt upptagna av sina miljardprojekt; Resecentrum, Ostlänken och Citybanan i Stockholm, vilka Norrköping ska vara med och betala. Jag tror att många Norrköpingsbor har svårt att greppa de storvulna idéerna kring Butängen och tåget. Här finns inget som underlättar kommunikationerna till tåg eller mellan stadshalvorna.
I Norrköpings stora dröm som logistikcentrum finns ett viktigare tåg att sikta på, nämligen mellan Händelö och norrut till stambanan. Och lika viktigt är att knyta ihop E 4 och E 22 via Händelö och tunnel under Lindökanalen. Det skulle gynna Östra promenaden och innerstan.
Läs mer om