Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sympatiskt i Kneippen - hårdhandskar i Hageby

Norrköping2008-11-06 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Stadsutvecklingen kan ju ske på ett mycket sympatiskt sätt. Så kan det tolkas när man läser i Folkbladet den 16 oktober om vad som föreslås ske kring Oskarsgatan i Kneippen. Där stundar rivning av gamla industrihus och där blir det enligt förslaget till detaljplan bostadshus med förebild från nära omgivning. Det nya uppförs i rimliga skalor kring de gator inom industriområdet som är berörda. Det är tydligt att stadsplanerarna har tagit på sig mjuka handskar och rör sig ödmjukt här i kanten av det gamla förnämliga Kneippen. Det nya i området väntas inte inkräkta på annan etablerad bebyggelse. Upplägget kan knappast göra någon förtvivlad. Allt är annorlunda mot den art av stadsutveckling som kommunen bjuder Hageby på. Där tas i med hårdhandskar. Bland annat föreslås inkräktande bebyggelse, bestående av höghus och andra hus, placerade framför fönstren i mer än 40-åriga kvarter av hyreshus. Där bjuds radikalt ändrad omgivningsmiljö. Mitt i bostadsområdet växer upp ett regionalt storhandelscentrum och parkeringshus. Denna etablering, som inte är motiverad av växande lokala behov får en väsensskild storstadsarkitektur. I människors dagliga möten undras om det här medför en lyckligare framtid. För stadsutvecklingen i Kneippen är spårvagnen på Odensgatan ett plus anförs det. Den gör att områden som t ex vid Oskarsgatan är särskilt mottagliga för stadsutveckling. Fast så är det knappast. I Kneippen är det detaljplaneförslagets positiva ton som avgör hur den tas emot. Men det märks att kommunledningen vill värna spårvägen som främsta transportör av livskvalitet och livsmiljö. I Hageby gör dock planeringens angripande ton mot nuvarande stadsbild att det inte går att resonera så. Redan genomförd och fortsatt ombildning av stadsdelen pekar på en strävan att svara upp mot den överkommersialisering som Hageby Centrum representerar. Syftet med nya bostadshus, trafiklösningar och hållplats för spårvagn under tak vid HC, stärker sådan riktning i planeringen.
Läs mer om